Bouwers jachten zitten te springen om vaklui
AMSTERDAM - Het aantal vacatures in de watersportindustrie is tweemaal zo hoog als in andere sectoren. Bij jachtontwerpers, jachthavens, zeilscholen en de (maritieme) detailhandel is vooral een groot tekort aan werknemers met een opleiding op mbo-niveau.
Volgens voorzitter ir. J. D. Smit van brancheorganisatie Hiswa Vereniging kampen de botenbouwers en de daaraan verwante industrie met „een niet te onderschatten uitstroom van oudere medewerkers.” Tegelijkertijd lukt het niet om voldoende jonge vakgenoten te werven. Zelfs de bekende grote bouwers van superjachten hebben moeite met het vinden van geschikte mensen.Om het tij te keren start Hiswa Vereniging een eigen vakopleiding op maat. De branche neemt een voorbeeld aan een project in Nieuw-Zeeland. „Leerlingen kunnen via een supermarktmodel de lesmodules volgen die ze nodig hebben en die aansluiten bij hun competenties. Ze volgen geen studie, maar leren een vak”, aldus Smit. Het project kost 2,5 miljoen euro. Bij de Nederlandse overheid is een subsidie gevraagd van 1 miljoen euro. Hij hoopt dat de opleiding in april van start kan gaan.
A. Vink, directeur van Hiswa Vereniging, meent dat het hoge aantal vacatures ook het gevolg is van onbekendheid met de sector. „Terwijl dat toch onterecht is, want we hebben het over niet al te grote bedrijven waarbij medewerkers direct contact hebben met de klant, kleinschalige ondernemingen met goede arbeidsvoorwaarden.” Hij wijst in dit verband op een algemeen imagoprobleem van de maritieme branche. Ook sectoren zoals scheepsbouw, offshore en binnenvaart worstelen met het aantrekken van voldoende kundig personeel.
De orderportefeuilles van de Nederlandse jachtwerven worden na een aantal magere jaren weer gevuld. De superjachtbouwers hebben zelfs voor drie tot vier jaar werk, de middelgrote bedrijven voor één tot twee jaar. De internationale concurrentie blijft zwaar. Smit vindt dat de Nederlandse watersportindustrie zich daarom meer moet richten op „slimme seriebouw, om de productiekosten zo laag mogelijk te houden zonder aan kwaliteit in te boeten.”
Daarnaast blijft innovatie het sleutelwoord. In samenwerking met de TU Delft werkt Hiswa aan procesinnovatie. Andere vernieuwingen richten zich op het voorkomen van vluchtige stoffen in lakken en het gebruik van materialen om boten aan het einde van hun gebruiksperiode op verantwoorde wijze te kunnen vernietigen. Smit denkt ook dat van gebruik van de nieuwste snufjes in grote racewedstrijden een sterk vernieuwende impuls uitgaat. Zo is de toepassing van zwenkkielen daaruit afkomstig.