Pleidooi voor nieuw spoor van Utrecht naar Almere
Een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Almere is in de toekomst onmisbaar. Dat vinden de provincie Flevoland, Utrecht en Noord-Holland. Uit studie blijkt dat de aanleg van de Stichtselijn zo’n 390 miljoen euro kost.
De nieuwe spoorverbinding moet de komende decennia de groei van het aantal reizigers tussen de steden opvangen. „Zonder Flevoland kunnen Utrecht en Noord-Holland geen kant op”, aldus de Flevolandse gedeputeerde W. G. de Raad woensdag bij de presentatie van de studie in het Hilversumse raadhuis. Volgens hem is de vraag naar woon- en bedrijfslocaties de komende jaren zo groot dat de ruimte in het zuidelijk deel van Flevoland „hard nodig is.”
De gewenste spoorverbinding zal een belangrijk punt zijn in de onderhandelingen met het nieuwe kabinet over de ontwikkeling van Almere. „Flevoland heeft leergeld betaald. Geen uitbreiding van de infrastructuur en geen uitbreiding van het voorzieningenniveau? Jammer, maar dan ook geen explosieve groei van Almere naar 400.000 inwoners”, aldus De Raad.
De studie is uitgevoerd door Holland Railconsult. Die gaat uit van een nieuwe spoorlijn die zoveel mogelijk langs de A27 wordt gelegd. De Stichtselijn takt voor Hilversum af van de bestaande spoorlijn van Utrecht naar Hilversum. De lijn volgt vervolgens de A27 richting Stichtse Brug. Bij de kruising met de lijn Hilversum-Amersfoort kan een boog van Hilversum-Centrum richting Almere worden aangelegd, om zo een ’rondje Gooi’ mogelijk te maken. In Almere buigt het tracé naar het westen en zal het aansluiten op de bestaande lijn Almere-Lelystad. In de studie wordt uitgegaan van nieuwe stations bij Hilversum-Oost, Laren/Eemnes, Blaricum-Dorp, Huizen/Blaricum en in Almere zelf.
Volgend jaar is de zogenaamde Gooiboog gereed. Die spoorlijn verbindt Almere via Weesp ook met de stad Utrecht. Volgens de Hilversumse wethouder mevrouw H. Heerschop is de Gooiboog op den duur ontoereikend om de verwachte groei te kunnen opvangen. „En ook met optimalisering van het bestaande spoorlijnennet redden we het niet.”
De provinciewoordvoerders willen geen jaar noemen wanneer de Stichtselijn in hun ogen in bedrijf zou moeten zijn. Maar zeker niet voor 2010, meent De Raad. Hij sprak woensdag wel de hoop uit dat er over de Stichtselijn niet zo lang gesoebat zal worden als over de Hanzelijn. Over die spoorlijn is tientallen jaren gediscussieerd.