Toyota mikt op vriendelijke uitstraling van bekritiseerde SUV
De zogenaamde Sport Utility Vehicles, of liever hoog op de wielen geplaatste modellen met veelal vierwielaandrijving, staan al enige tijd vooral politiek in een kwaad daglicht. Toyota is zich dat terdege bewust en kiest bij de volgende generatie RAV4 voor een vriendelijke uitstraling.
Nu zit de RAV4 niet in het segment waar de zwaarste kritiek klinkt. De auto is weliswaar 14,5 centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, maar het blijft nog steeds een zogenaamde midi-SUV, die vooral klanten moet trekken uit de groep die nu een middenklasse hatchback, stationwagon of een compacte ruimtewagen rijdt.Toyota biedt met de RAV4 een veelzijdige auto aan met een flink interieurvolume voor voldoende zitruimte en bagagecapaciteit, zonder dat men in drukke stadscentra moet blijven rondrijden om een geschikte parkeerplek te vinden. Het is alleen jammer dat de auto wat serieuzer en dus wat minder frivool is dan voorheen. Het is bovendien mode om de achterste zijruit tegen de richting van de achterklep in af te laten lopen en ook Toyota doet hieraan mee. Mooi? Ach, dat is een kwestie van persoonlijke smaak. De voorkant is wat anoniem en de achterkant sluit goed aan bij de Land Cruiserreeks.
Korte zitting
De bagageruimte varieert van een niet kinderachtige 586 liter tot 1,5 kubieke meter. Bovendien voorziet de RAV4 in een handige, verschuifbare achterbank die tot een keurig vlakke laadvloer kan worden weggeklapt. Fijn is dat de ontgrendelknoppen aan de zijkant van de bagageruimte zijn aangebracht. Achterin is het in de RAV4 goed toeven, alleen heeft de bank een wel erg korte zitting, terwijl bij de voorstoelen de rugleuning aan de bovenkant wat breder had mogen zijn voor een betere ondersteuning van de schouders.
Verder is het allemaal hoogstaande Toyotakwaliteit wat de klok slaat. Geen frivoliteiten als het om kleur gaat, maar keurige kunststoffen, vooral in zwart en grijs, met hier en daar accenten in aluminium. Het instrumentarium is compact en bestaat uit drie in elkaar grijpende klokken. De ruitbediening vinden we op het deurpaneel aan bestuurderskant, maar de knop voor het verstellen van de spiegels is vreemd genoeg in de middenconsole onder de handrem geplaatst. Om ruimte te houden voor twee bekerhouders is de versnellingspook verder naar achteren geplaatst, zeg maar rustig té ver.
Krachtige diesel
Het is opmerkelijk te horen dat de RAV4 tot nu toe vooral door particulieren werd gekocht. Maar met de nieuwe 2,2 liter commonraildieselmotor zal ook de zakelijke rijder zijn weg naar deze nieuwe Toyota vinden. Toch verwacht men in ons land ruim de helft te verkopen met de nieuwe, 152 pk sterke 2 liter benzinemotor. Deze is er met vijfbak of automaat. De twee varianten van de krachtige diesel hebben beiden een zesbak, jammer genoeg is een automaat niet mogelijk.
De klant kiest uit 136 pk en 310 Nm of de zogenaamde D-CAT-versie, die 177 pk levert en een heerlijk koppel van 400 Nm. Bovendien zorgt de bijzondere technologie van deze motor voor een aanzienlijke vermindering van de stikstofoxiden in de uitlaatgassen, zonder consequenties voor de prestaties: 0-100 in 9,3 seconden en een top van 200 km/u. De diesels zijn best hoorbaar, een eigenschap die we bij veel SUV’s waarnemen.
De Toyota RAV4 heeft een volledig nieuwe wielophanging -voor met McPhersonveerpoten en achter met ”semi double wishbones”-, vooral afgestemd op rijden op de verharde weg. Afhankelijk van het wegdek komt het wat hobbelig en stoterig over. Verder valt op de wegligging niets aan te merken, ook niet als er wat sneller met de auto wordt gereden. Voorts is de stabiliteit bij hogere snelheden dik in orde en zorgt de permanente vierwielaandrijving voor extra grip.
Vanaf 28.750 euro is de nieuwe RAV4 verkrijgbaar, dieselen start bij 34.750 euro.