Economie

Winst Sligro slinkt door prijzenslag

VEGHEL (ANP) - Sligro ziet de druk op de winstmarges ook dit jaar aanhouden. Het foodservice- en retailbedrijf heeft te maken met toegenomen concurrentie, waardoor de prijzen gedaald zijn. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

27 January 2006 10:54Gewijzigd op 14 November 2020 03:25
AMSTERDAM – In Amsterdam werd donderdag hard gewerkt aan een nieuwe vestiging van Sligro/VEN die op 27 februari open gaat. De zelfbedieningsgroothandel krijgt een vloeroppervlakte van 15.000 vierkante meter, waarmee hij de grootste horecagroothandel van
AMSTERDAM – In Amsterdam werd donderdag hard gewerkt aan een nieuwe vestiging van Sligro/VEN die op 27 februari open gaat. De zelfbedieningsgroothandel krijgt een vloeroppervlakte van 15.000 vierkante meter, waarmee hij de grootste horecagroothandel van

De Veghelse onderneming verwacht dat de foodservicetak, leverancier van levensmiddelen voor onder meer horeca en ziekenhuizen, zich dankzij een toegenomen consumentenvertrouwen en economische groei dit jaar herstelt. Het bedrijf, dat anderhalf jaar geleden voedingsgroothandel Ven overnam, is voor ongeveer 70 procent afhankelijk van foodserviceactiviteiten.Het bedrijf voert de supermarktformules Golff, MeerMarkt, EM-Té en Attent. Verder behoren de groothandels van Ven en Sligro tot de onderneming. Er werken ongeveer 3500 mensen bij het bedrijf.

Sligro zag de nettowinst afgelopen jaar dalen van 58,6 miljoen euro naar 50,9 miljoen, mede door de moeizame integratie van Ven en de toegenomen prijsdruk. De winst was wel boven verwachting. Het aandeel Sligro noteerde gisteren ruim 1 procent hoger.

De toegenomen concurrentie dwingt Sligro ertoe de concurrentie steeds een stap voor te zijn. „Bij foodservice hebben we op wijngebied meer keuze dan onze concurrenten en leggen we ons steeds meer toe op vers brood”, lichtte bestuursvoorzitter Slippens tijdens de persconferentie toe.

Over de foodretailtak is het bedrijf door de supermarktoorlog minder positief. „We hebben vorige week weer een ronde prijsverlagingen gezien. Op korte termijn zien we geen verbetering.”

Sligro heeft net als marktleider Albert Heijn ingezien dat de consument niet langer meer zijn keuze voor een supermarkt baseert op prijsverschillen. De onderneming moet zich dus op een andere manier onderscheiden. „We verkopen niet langer meer acht soorten keukenrollen, maar hebben wel meer kwaliteitsproducten in het assortiment. Zo verkopen we meer luxe kant-en-klaarmaaltijden”, zegt Slippens. Verder is de klantgerichtheid verbeterd en is Sligro bezig zijn supermarktoppervlakte uit te breiden.

Sligro geeft geen concrete winstprognose voor 2006. „In een jaar met evenementen als een wereldkampioenschap voetbal kan een goede prestatie van Nederland ons enorm veel omzet opleveren. Vroege uitschakeling van Oranje pakt waarschijnlijk slecht voor ons uit.”

Een andere reden om van een raming af te zien ligt in de opstelling van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Die houdt sinds oktober vorig jaar scherp toezicht op de nieuwe wet marktmisbruik, waar koersgevoelige informatie onder valt. De wet schrijft voor dat bedrijfsinformatie die de koers kan beinvloeden direct via een persbericht wordt bekendgemaakt. AFM-medewerkers luisteren sinds kort ook mee met persconferenties. „Binnenkort krijgen we les van de AFM in wat we wel en niet mogen zeggen. Tot dusverre is dat niet duidelijk.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer