Economie

„Met presentjes van chocola scoor je altijd”

OOSTERHOUT - De producten maken ze niet zelf, wel zijn ze nauw bij de fabricage ervan betrokken. De Brabantse broers Rémon en Frank Glas verkopen promotieartikelen van chocola. „Als cadeau gegarandeerd een succes. Die licht bittere, karakteristieke smaak heeft een enorme aantrekkingskracht op mensen.”

Marcel ten Broeke
27 January 2006 09:43Gewijzigd op 14 November 2020 03:25
OOSTERHOUT – De Brabantse broers Rémon (l.) en Frank Glas van LogoChoc verkopen relatiegeschenken van chocola. „Branchegenoten zagen onze onderneming aanvankelijk als een kansloze business. De gedachte was dat wanneer je reclame niet op T shirts, parap
OOSTERHOUT – De Brabantse broers Rémon (l.) en Frank Glas van LogoChoc verkopen relatiegeschenken van chocola. „Branchegenoten zagen onze onderneming aanvankelijk als een kansloze business. De gedachte was dat wanneer je reclame niet op T shirts, parap

Sinds een paar weken mogen Rémon (32) en Frank (30) zich eigenaar noemen van LogoChoc. De broers namen het familiebedrijf -dat is gespecialiseerd in de verkoop van bedrukte chocolade- begin deze maand over van vader Richard, die het zo’n vijftien jaar eerder oprichtte.Het idee voor LogoChoc ontstond toen Glas senior als verkoopleider bij de vermaarde Belgische chocoladeproducent Côte d’Or bedrijven veelvuldig nee moest verkopen op de vraag of het mogelijk was logo’s af te drukken op de repen. Rémon: „De oprichting van LogoChoc was een gouden greep. Een bedrijf dat louter promotieartikelen maakte van chocola bestond op dat moment nog niet.”

Hoewel van meet af aan bedrijven als de toenmalige PTT en de NS tot de klantenkring konden worden gerekend, werd de familie Glas op beurzen voor relatiegeschenken vaak wat meewarig aangestaard door branchegenoten. Rémon: „Ze zagen onze onderneming als een kansloze business. De gedachte was dat wanneer je reclame niet op T-shirts, paraplu’s, dasspelden of pennen drukte, het nooit en te nimmer goed zou komen.”

Inmiddels behoort LogoChoc op veel beurzen tot de oudste deelnemers en draaien de zaken „meer dan goed”, constateert Rémon lachend. „Steeds meer bedrijven geven hun werknemers of relaties een presentje van chocola.”

Het afgelopen jaar gingen er pakweg 5,3 miljoen artikelen van LogoChoc over de ’toonbank’. Van eenvoudige wikkelchocolaatjes voor bij de koffie tot een serie minutieus nagemaakte wastafelkranen voor sanitairproducent Grohe. „Duur of niet, met een geschenk van chocolade heb je als ondernemer gegarandeerd succes. Voor de wereldwijde relaties van verzekeraar Aegon leveren we bijvoorbeeld ieder jaar een kopie van het jaarverslag, gemaakt van chocola. Mensen zitten daar echt op te wachten. Ze zien het als een gadget. Dat is toch ontzettend geinig.”

De producten van LogoChoc worden in opdracht vervaardigd door een zestal chocolatiers uit België. Rémon roemt het vakmanschap van de zuiderburen. „De beste chocola komt absoluut van de Belgen. We doen alleen zaken met chocolatiers die in Antwerpen zijn geschoold. Dat zijn echte ambachtslui die nog genieten van hun eigen product. Ik rijd me helemaal suf op en neer naar België, maar het is zeker de moeite waard. Nederlandse producenten zijn vaak te zuinig en beknibbelen op de kwaliteit van de chocola.”

Steeds meer bedrijven proberen het lucratieve trucje van LogoChoc inmiddels te kopiëren. Toch vreest Rémon de concurrentie niet. Kwaliteit is volgens hem het sleutelwoord voor een goed lopende business. „Ik merk dat ik dat woord erg vaak in de mond neem, maar zo simpel ligt het. Bedrijven willen alleen het beste. Wij leveren topchocola en verse bonbons gemaakt van eersteklas ingrediënten. Dat proef je. Uiteindelijk wint kwaliteit altijd. Niemand zal zeggen dat een Mercedes voor geen meter rijdt. Dat bestaat niet.”

De drukste tijden beleeft LogoChoc rond de feestdagen, legt Rémon uit. „Dat zijn de geijkte momenten waarop bedrijven hun personeel of relaties verrassen. Waar vroeger vooral Kerst en sinterklaas toppers waren, zie je tegenwoordig dat ook Pasen een echt chocolademoment wordt.”

Om de afzet wat gelijkmatiger over het jaar te kunnen spreiden, biedt het Oosterhoutse bedrijf sinds kort ook particulieren de mogelijkheid om bestellingen te plaatsen. „We leveren bijvoorbeeld bonbons met foto- of tekstopdruk ter ere van een verjaardag, huwelijk of geboorte. Pas nog: ”Ella 6 jaar”. Dat is toch prachtig.”

Ondanks dat Rémon en Frank begin dit jaar het eigendom verwierven, bleef LogoChoc een op en top familiebedrijf. Vader (verkoop) en moeder (administratie) Glas draaien nog volop in de business mee. Rémon omschrijft de samenwerking als de perfect geoliede machine. „Het grote voordeel is dat wij allemaal van onze klanten afweten. Iedereen is met het bedrijf begaan. Regelmatig werken we in het weekend door, omdat een product op tijd geleverd moet worden. Dat gaat zonder problemen, omdat we het voor onszelf doen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer