ProRail: Minder storingen in 2005
UTRECHT (ANP) - De treinreiziger heeft afgelopen jaar volgens spoorbeheerder ProRail minder last gehad van verstoringen op het spoor.
Het aantal defecten aan onder andere wissels, seinen en bovenleidingen is gedaald. Bovendien is de gemiddelde storing sneller verholpen, zei een woordvoerder van ProRail vrijdag.Het aantal storingen is uitgekomen op 6800, een daling van 7 procent vergeleken met het voorafgaande jaar. De treinen konden gemiddeld binnen 1 uur en 48 minuten weer gaan rijden. Een jaar eerder duurde dat nog 2 uur en 6 minuten.
ProRail voldoet daarmee aan de beloften die begin 2005 aan de overheid zijn gedaan. De spoorbeheerder zegde destijds toe dat het aantal verstoringen onder de 7100 zou blijven. Bovendien moest een storing gemiddeld binnen twee uur zijn opgelost.
Afgelopen jaar heeft ProRail voor enkele honderden miljoenen euro’s aan het spoor vertimmerd. Veel achterstallig onderhoud aan bijvoorbeeld seinen, wissels en bovenleidingen is weggewerkt. Deze werkzaamheden hebben hun vruchten afgeworpen, zei de woordvoerder.
De Nederlandse Spoorwegen klagen de afgelopen maanden juist over het aantal grote storingen op het spoor. Het bedrijf heeft mede door een aantal rampdagen minder treinen op tijd laten rijden dan beloofd aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Daarnaast waren de NS niet vaak genoeg in staat reizigers informatie te geven bij vertragingen.
Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) heeft zich eerder kritisch uitgelaten over de magere prestaties van de NS. Ze heeft opdracht gegeven tot een onafhankelijk onderzoek naar de problemen met de punctualiteit. Dat is inmiddels afgerond, maar de details zijn nog niet bekend. Wel heeft NS-topman Veenman onlangs tegen zijn personeel gezegd dat volgens de onderzoekers de maatregelen van het bedrijf om de prestaties te verbeteren, werken.
Reizigersvereniging Rover maakte vrijdag bekend dat treinreizigers over 2005 de NS gemiddeld een 6,8 als rapportcijfer hebben gegeven. Sinds het derde kwartaal van 2004 is de beoordeling van de NS niet boven de 6,8 uitgekomen. Dit bevestigt volgens Rover de „stagnatie van de verbeteringen op het spoor”. Reizigers zijn het minst tevreden over de verhouding tussen prijs en kwaliteit.