Economie

Binnenlopen met een sleutelbosbewaker

HOOGWOUD - Sleutels verliezen, het is de schrik van iedere huiseigenaar of automobilist. De Return Key met een unieke code brengt zoeker en vinder via internet weer bij elkaar.

Frank van de Beek
20 January 2006 13:13Gewijzigd op 14 November 2020 03:24

Verzekeraar Univé gebruikt als eerste grote klant de sleutelhanger van bedenker Jacco Deen als relatiegeschenk. De startende ondernemer wacht nog op grote orders, want „massa is kassa.”Jacco Deen zit in de eindfase van zijn studie hogere informatica als hij in juni 2004 een sleutelbos vindt. Op geen enkele manier kan hij de eigenaar traceren. Na een maand belanden de vijftien sleutels uiteindelijk in de prullenbak.

Het voorval laat Deen niet los. Eind 2005 mondt het denkwerk uit in de Return Key, een sleutelhanger met een unieke code. De eigenaar registreert zich met de code op www.return-key.com en vult enkele persoonlijke gegevens in. Verlies van de sleutels kan hij melden op de site.

De eerlijke vinder leest op zijn beurt op de achterkant van de hanger de verwijzing naar de website. Daar aangekomen kan hij zijn vondst melden. Pas als de codes overeenkomen, krijgt de eigenaar een geruststellende mail met daarin de persoonsgegevens van de vinder: „Gefeliciteerd, de vinder van uw sleutels is bij ons bekend.”

Een proef op de som leert dat het systeem inderdaad vlekkeloos werkt. Code NL102070 is snel weer terecht, ook al zijn de sleutels in werkelijkheid niet uit de broekzak geweest.

Helemaal uniek is deze activiteit van Deen niet. Rabobank en ING kennen vergelijkbare systemen. Albert Heijn vraagt ook om gevonden bonuskaartlabels inclusief sleutels op te sturen naar een centraal adres.

„Het nadeel bij deze organisaties is dat je klant moet zijn of een product moet afnemen. Dat hoeft bij de Return Key niet”, legt de 24-jarige Deen uit. „Door het gebruik van internet gaat bovendien de afhandeling een stuk sneller.”

Univé nam vorige week de eerste partij van duizend hangers met eigen logo af. „Univé heeft 20.000 potentiële klanten een brief gestuurd. Als ze een offerte aanvragen, krijgen ze een sleutelhanger. Of, in de woorden van de verzekeraar: een sleutelbosbewaker. Als de respons op de brieven goed is, gaan ze de mailing op grotere schaal versturen.”

Bij die hogere aantallen begint het ondernemersbloed van Deen sneller te stromen. Particulieren kunnen weliswaar via de site een losse sleutelhanger bestellen en laten bezorgen voor 6 euro, maar Deen richt zicht vooral op bedrijven die het hebbedingetje willen inzetten als relatiegeschenk. De verkoopprijs zakt dan bij een partij van 500 stuks naar 4 euro. „Ik ben niet van plan om ieder jaar 100.000 hangers apart in een envelopje op te sturen. Massa is kassa. Als bedrijven toehappen kan het snel gaan.”

De plannen zijn geen luchtfietserij, volgens Deen. „Ben Woldring begon als jonge ondernemer ook een internetbedrijf. De website bellen.com is razend populair en hij verdient er goed mee.”

Zo ver is Deen nog lang niet. Hoewel hij als it-dienstverlener ook internetsites en andere webtoepassingen bouwt, is de starter vooral aan het investeren. Om die reden woont hij nog altijd bij zijn ouders. „Ik heb al zes jaar verkering en we willen graag een eigen huis kopen, maar de bank verstrekt geen lening. Het is echter een keus. Of ik verdien een topsalaris in loondienst of ik ga zelf verder op een weg met hobbels en valkuilen. Ik kies voor het laatste, dat is ondernemen. Als ik dit jaar 50.000 hangers kan verkopen, ben ik tevreden.”

Een valkuil kan de welwillendheid van vinders zijn. Als zij niet de moeite nemen om de website te bezoeken, valt het idee van de Return Key in duigen. Deen verwacht geen problemen. „Ik geloof dat de meeste mensen gevonden sleutels niet zomaar in de prullenbak gooien. Navraag in mijn omgeving bevestigde dat.”

Op termijn wil Deen personeel in dienst nemen, vooral voor reclameactiviteiten. „Ik ben een programmeur, ik kan geen verkoopteksten schrijven of grafisch vormgeven.”

De jonge ondernemer krijgt wel hulp. Zijn vader ontfermt zich als jurist over de contracten en hij verzorgt de boekhouding, een vriendin maakt de ontwerpen.

Aan moeder Deen zal het ook niet liggen. Ze vindt het maar wat gezellig dat haar zoon nog thuis woont. Samen met de rest van de familie is ze niet te beroerd om de handen uit de mouwen te steken. „Het is best spannend allemaal, ik hoop dat ik nog wat thuiswerk krijg. Laat mij maar enveloppen dichtplakken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer