Kritiek op NS-dienstregeling
UTRECHT (ANP) – De consumentenorganisaties zijn nauwelijks te spreken over de gloednieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen voor 2007.
Dat hebben onder meer de reizigersvereniging Rover, de Consumentenbond en de ANWB woensdag verklaard.Ondanks de komst van de hogesnelheidslijn komt de gemiddelde reiziger binnen Nederland niet sneller aan op zijn bestemming. De NS snijdt verder in het aantal treinen in de late avonduren en in de vroege ochtend op zaterdag en zondag. Van de belofte van de NS om te beginnen met een soort metroachtig systeem op het spoor is weinig terechtgekomen, stellen de consumentenorganisaties.
De NS heeft de ingebruikname van hogesnelheidslijn en de goederenspoorlijn Betuweroute aangegrepen om de dienstregeling volledig om te gooien. De aankomst– en vertrektijden zijn aangepast en op diverse trajecten gaan meer treinen rijden, liet de NS vorig jaar al over de voorlopige plannen weten. Als belangrijkste voordeel voor de reizigers noemt het spoorbedrijf dat in de Randstad elk kwartier een trein vertrekt. Bovendien komen er vanaf 2007 vijf nieuwe stations bij. Ook kunnen reizigers met de hogesnelheidslijn profiteren van fors kortere reistijden tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Breda, Antwerpen en Brussel.
De consumentenorganisaties zien echter weinig terug van de ambities van de NS. Vooral het samenvoegen van de sneltrein– en intercitydiensten stuit ze tegen de borst. Deze maatregel houdt in dat de intercity’s vaker zullen stoppen. Op diverse trajecten neemt de reistijd daardoor met meer dan 10 minuten toe.
Op de route Amsterdam–Schiphol–Rotterdam rijdt vanaf 2007 geen intercity meer, aldus Rover. Daarvoor in de plaats komt de veel duurdere hogesnelheidstrein. Reizigers die geen zin hebben om meer te betalen voor hun treinkaartje, kunnen de sneltrein via Haarlem nemen. „Maar dan doe je er wel langer over terwijl de prijs van het treinkaartje gelijk blijft", lichtte de zegsman van Rover toe.
Veel reizigers zullen bovendien vaker moeten overstappen. De NS heeft een dienstregeling opgesteld die ongevoeliger is voor vertragingen. Daaraan heeft het bedrijf een aantral rechtstreekse treinverbindingen opgeofferd, aldus de consumentenclubs. Passagiers tussen Amsterdam en het noorden en oosten van Nederland moeten vanaf 2007 overstappen in Amersfoort. Reizigers tussen Haarlem en Utrecht moeten overstappen in Amsterdam.
De consumentenorganisaties zijn wel te spreken over het feit dat op veel trajecten in de Randstad elk kwartier een trein te verwachten valt. Ook de vijf nieuwe stations vallen in goede aarde.
GroenLinks noemt de dienstregeling het werk van „kille rekenmeesters”. Van de ambities ’meer, beter, sneller’ is volgens de partij niets terechtgekomen. CDA–collega Van Hijum is er positief over dat met frequentere verbindingen het „ideaal van reizen zonder spoorboekje” dichterbij komt. Maar samen met PvdA–woordvoerster Dijksma is hij bezorgd over de bereikbaarheid van de regio. „Niets voor niets is in het contract tussen Rijk en NS geregeld dat de spoorwegen niet alleen drukke lijnen, maar ook dunne lijnen in de regio moet bedienen”. De Kamer wil naar zijn zeggen, als het kan nog deze maand, met staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) over de NS–plannen praten.hij is bezorgd over de bereikbaarheid van de regio. „Niets voor niets is in het contract tussen Rijk en NS geregeld dat de spoorwegen niet alleen drukke lijnen, maar ook dunne lijnen in de regio moet bedienen." De Kamer wil naar zijn zeggen, als het kan nog deze maand, met staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) over de NS–plannen praten.
De provincie Zeeland is bovendien niet overtuigd van de noodzaak om in 2008 drie stations in de provincie te sluiten (Arnemuiden, Krabbendijke en Kapelle–Biezelinge). De noordelijke provincies stellen dat het spoorboekje niet positief uitvalt voor de reizigers aldaar. Op lange afstanden zullen passagiers meer tijd kwijt zijn, aldus het Samenwerkingsverband Noord–Nederland.