Economie

Air France-KLM ziet af van verbintenis in VS

WASHINGTON (ANP) - De luchtvaartcombinatie Air France-KLM ziet af van het verzoek om een vergaande samenwerking met haar Amerikaanse partners Delta en Northwest aan te gaan.

13 January 2006 10:54Gewijzigd op 14 November 2020 03:22

De Amerikaanse autoriteiten hadden dit verzoek in een voorlopig besluit eind vorig jaar al afgewezen. De maatschappijen zien nu weinig heil in het doorzetten van de aanvraag.De vier vervoerders mogen van de autoriteiten wel gezamenlijk vluchten uitvoeren (het zogenoemde code-sharing). Passagiers kunnen daardoor met één ticket met verschillende maatschappijen vliegen. De ondernemingen mogen echter geen afspraken maken over tarieven. Vooral voor Northwest en Delta was een intensievere samenwerking van groot belang. Beide zitten diep in de financiële problemen en verkeren in surseance.

De fusie tussen KLM en Air France bracht in feite twee luchtvaartallianties bij elkaar. Aan de ene kant werkte KLM samen met Northwest op de routes tussen Nederland en de Verenigde Staten. Datzelfde deed Air France met Delta Air Lines. De allianties mochten van de Amerikaanse autoriteiten met elkaar bijvoorbeeld geen afspraken over prijzen en marketing maken.

Om dat wel te mogen, vroegen ze in 2004 om vrijstelling van de antikartelwetgeving. Het Amerikaanse ministerie van Transport liet echter eind december weten niet overtuigd te zijn van de voordelen voor de passagiers. Het ministerie heeft wel toestemming gegeven voor code-sharing. Dit levert volgens het departement al veel voordelen voor de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen zelf op.

Volgens een woordvoerder van KLM heeft het ministerie aangegeven dat ze op een later tijdstip mogelijk wel vrijstelling van de antikartelwetgeving geeft. KLM sluit niet uit dat later opnieuw een verzoek wordt ingediend.

De Nederlandse maatschappij ziet geen negatieve gevolgen voor de samenwerking met Northwest, zei de woordvoerder. „We mogen houden wat we nu hebben.” KLM en Northwest ’delen’ vliegtuigen op routes tussen de VS en Nederland en ze hebben prijzen, netwerken en ticketverkoop op elkaar afgestemd. KLM vertegenwoordigt de Amerikaanse vervoerder in Europa en Northwest treedt namens de Nederlanders op aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De opbrengsten en kosten worden gelijk verdeeld. De alliantie is een succes. Ze brengt jaarlijks ongeveer 1,7 miljard euro aan inkomsten op.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer