Fair Trade verovert super
AMSTERDAM - Ontwikkelingsgroothandel Fair Trade maakt de stap naar het grote publiek. Vanaf deze week liggen levensmiddelen uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika in een eigentijdse verpakking in de schappen bij Albert Heijn en later dit jaar bij Super de Boer. Fair Trade Originals luidt hun naam.
Het assortiment van Fair Trade, afkomstig uit ontwikkelingslanden, vond tot voor kort alleen via Wereldwinkels en Fair Tradeshops de weg naar het publiek. Een deel van het assortiment -onder andere koffie, rijst, peper en zout, wijnazijn, sinaasappelsap, hagelslag en snoepgoed- staat nu, meestal voorzien van het Max Havelaarkeurmerk, in frisse verpakking in de schappen van Albert Heijn. Super de Boer start later dit jaar met de verkoop.„Voor het eerst kunnen onze producten in de dagelijkse gang voor boodschappen worden gehaald”, aldus directeur Johan Wouters van de Fair Trade Organisatie. Zowel Fair Trade als de supermarktbedrijven zeggen hiermee te voldoen aan de vraag naar meer eerlijke producten.
Door de stap naar de supermarkt te maken hoopt Fair Trade binnen drie jaar de handelsomzet te verhogen van 20 naar 30 miljoen euro per jaar. Om de verkoop bij het supermarktpubliek te stimuleren begint de organisatie met een nieuwe campagne met als thema: ”Change the world shopping”.
Fair Trade werd in 1959 opgericht en staat voor ontwikkelingshandel en duurzame werkgelegenheid in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. „Wij garanderen lokale producenten, over het algemeen kleine boeren en ondernemers, een inkomen en helpen hen met zaken als opleiding, logistiek of productontwikkeling. De organisatie is een stichting zonder winstoogmerk”, benadrukt Wouters.
„De consument is uitgekeken op de zeepstenen beeldjes. Cadeauartikelen en levensmiddelen hebben een metamorfose ondergaan”, zegt Fair Trademanager Jan Vossen.
Fair Trade strijdt tegen kinderarbeid en kwalijke omstandigheden op grote koffieplantages. Met zeventig handelspartners in dertig landen voorziet de organisatie zo’n 200.000 boeren en ambachtslieden van werk. De doorbraak kwam in 1973 met de verkoop van „eerlijke” koffie uit Guatemala.