Internationaal treinverkeer groeit
UTRECHT - De internationale divisie van de Nederlandse Spoorwegen heeft het aantal reizigers het afgelopen jaar zien groeien. NS Internationaal vervoerde meer dan 5 miljoen mensen, ongeveer 5 procent meer dan in 2004. Dat zei directeur M. van Roozendaal dinsdag op een persbijeenkomst.
Daarmee lijkt NS Internationaal een aantal jaren van malaise achter zich te hebben gelaten. Door de matige economie en de concurrentie met de prijsvechters in de luchtvaart lieten passagiers jarenlang de internationale trein links liggen. Het NS-onderdeel belandde daardoor in de rode cijfers en er moest flink worden gesneden in het aantal banen.Inmiddels is het verlies gehalveerd, zei Van Roozendaal zonder in details te treden. Wat het bedrijfsresultaat betreft, ligt NS Internationaal op koers om dit jaar quitte te spelen. Volgens Van Roozendaal is de opleving vooral te danken aan de vele acties die afgelopen jaar zijn gehouden. Vooral buiten het hoogseizoen stuntte de NS met treinkaartjes naar Europese steden. Ook is de NS-divisie efficiënter gaan werken, waardoor de kosten zijn gedaald. Veel mensen boeken tegenwoordig via internet.
Het spoorbedrijf Thalys, dochter van de NS en enkele andere bedrijven, meldde dinsdag 4,5 procent groei op de lijn tussen Nederland en Parijs. In 2005 zaten ongeveer 900.000 mensen in deze verbinding.
Thalys streeft naar kortere reistijden. Maastricht heeft sinds dit jaar een snellere verbinding met Parijs en Brussel. Aanpassing van een overstap in Luik maakte dit mogelijk. De wachttijd voor Thalys is hier verkort van een uur tot enkele minuten. Rond februari zijn aparte tickets niet meer nodig, aldus directeur-generaal Jean-Michel Dancoisne van de Thalys dinsdag in Brussel. Nu moet een reiziger een NS-ticket kopen tot Luik en een Thalysticket voor het resterende deel van de reis. Thalys verwacht in december 2007 te gaan rijden op de hogesnelheidslijn Amsterdam-Parijs. De reistijd Amsterdam-Parijs wordt dan een uur korter dan nu.