DaimlerChrysler bereikt recordverkoop in 2005
DETROIT/STUTTGART (ANP) - Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler heeft vorig jaar voor het eerst meer dan 4 miljoen personenauto’s verkocht. De totale autoverkoop steeg met 3,8 procent tot 4.046.700 stuks vergeleken met een jaar eerder.
Dat maakte het bedrijf zondag bekend tijdens de autoshow van Detroit.DaimlerChrysler kon vooral profiteren van een sterke verkoop van personenauto’s van Chrysler Group. De verkoop van Chrysler (met daarin de merken Dodge en Jeep) steeg in 2005 met 4,7 procent tot 2,826 miljoen stuks. De Mercedes Car Group (met de merken Mercedes-Benz, Maybach en smart) zag de verkoop stijgen met 1,7 procent tot 1,22 miljoen stuks. Het vlaggenschip van DaimlerChrysler, de Mercedes-Benz, werd vorig jaar 1,6 procent meer verkocht met een totaal van 1,077 miljoen wagens.
Op de belangrijkste automarkt ter wereld, de Verenigde Staten, steeg de verkoop van Mercedes-Benz met 1 procent tot 224.400 stuks. Dat is de twaalfde jaarlijkse verkoopstijging in de VS op rij. In Duitsland daalde de verkoop van Mercedes-Benz met 5,4 procent tot 319.900 voertuigen.
In Azië steeg de verkoop van Mercedes-Benz in 2005 met 10 procent tot 97.200 auto’s. De sterkste groeimarkt in die regio was China met een verkoopstijging van 38 procent tot 15.800 wagens. In Japan werden 11 procent meer Mercedessen verkocht met een totaal van 43.000 stuks.
In West-Europa zakte de verkoop van Mercedes-Benz vorig jaar iets in tot 661.500 voertuigen tegen 666.900 stuks in 2004. Mercedes presteerde op de belangrijkste Europese automarkten naast Duitsland (Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Frankrijk) wel beter dan de rest van de automerken.
De verkoop van Chrysler Group in de VS kwam vorig jaar uit op 2,304 miljoen wagens. Dat is een toename van 5 procent vergeleken met 2004. In Canada was Chrysler in 2005 voor het eerst in zijn bestaan de op een na grootste autoverkoper met een verkoopstijging van 3 procent tot 216,857 stuks. De internationale verkoop van Chrysler Group steeg met 9 procent tot 180.088 voertuigen. De belangrijkste buitenlandse markten voor Chrysler zijn Italië, Duitsland en China.
Chrysler kon profiteren van de verkoop van minibusjes. De internationale verkoop van deze minivans steeg met 5 procent tot 543.201 stuks. In de Verenigde Staten heeft Chrysler een marktaandeel van 35 procent in dit segment. Het is daarmee veruit de grootste verkoper van minibusjes in de VS.
Het compacte stadsautootje smart werd vorig jaar 143.000 keer verkocht, wat een stijging betekent van 2,4 procent. Het probleemkindje van DaimlerChrysler voldeed aan de verkoopverwachting voor 2005. Vooral in Italië was de smart erg populair met een verkoopstijging van 23 procent tot 39.800 stuks. Opvallend was de gestegen vraag vanuit Nederland naar de smart. Hier steeg de verkoop met 13 procent tot 4400 stuks.
Van de luxueuze limousine Maybach werden vorig jaar wereldwijd 300 exemplaren verkocht.