Economie

Schiphol belooft kortere wachtrijen

SCHIPHOL - Luchthaven Schiphol heeft gisteren beloofd vol in te zetten op het verkleinen van de wachtrijen bij de paspoortcontroles en beveiligingsscanners. Schiphol ziet de lange rijen in de vertrekhallen en bij de gates als een van de grootste problemen.

Redactie economie
6 January 2006 08:17Gewijzigd op 14 November 2020 03:21

Een nog op te richten platform, waarin Schiphol samenwerkt met diverse ministeries, moet de grens- en beveiligingscontroles soepeler laten verlopen. Nu strandt een effectieve aanpak nog in bureaucratie. „Het platform kan een enorme verbetering betekenen. Wij gaan daar vol op inzetten”, zei de operationeel directeur van Schiphol, A. Rutten, donderdag.Het Platform Beveiliging en Publieke Veiligheid Schiphol heeft onder meer als doelstelling nieuwe technologieën bij de paspoort- en veiligheidscontroles te gebruiken. Ook het opzetten van een gezamenlijke meldkamer staat hoog op de agenda.

Schiphol hoopt verder dat de oprichting van het platform leidt tot het samenvoegen van de paspoort- en veiligheidscontroles bij de gates. Het zogenoemde Schengengebied kan volgens Schipholdirecteur G. Cerfontaine worden afgeschaft.

De luchthaven heeft afgelopen jaar meer passagiers dan ooit over de vloer gekregen. Zo’n 44,2 miljoen mensen maakten gebruik van Schiphol, 3,8 procent meer dan in het jaar daarvoor. Vergeleken met de drie grootste luchthavens van Europa (Londen, Frankfurt en Parijs) heeft Schiphol afgelopen jaar zijn marktaandeel weten te handhaven.

Het vrachtvervoer op Schiphol is 2 procent gestegen. Het marktaandeel is daardoor licht gedaald, maar Schiphol neemt nog steeds de derde plaats binnen Europa in. Cerfontaine verwacht in 2006 ruim 46 miljoen passagiers te verwerken. Het vrachtvervoer neemt ongeveer 4 procent toe.

Schipholtopman G. Cerfontaine ziet de geplande luchthaven van het emiraat Dubai niet als een grote bedreiging. „Natuurlijk verlies je aan Dubai. Maar luchtvaartmaatschappijen kunnen niet alles via dit land afwikkelen”, zei hij donderdag.

De geografische ligging van Schiphol is veel gunstiger. „We moeten wel goed nadenken over Dubai, maar het is een eind om”, verklaarde Cerfontaine. Dubai is van plan het grootste vliegveld ter wereld te bouwen. Het moet 120 miljoen passagiers per jaar verwerken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer