Volkswagen troeft Opel na jaren af
BUNNIK (ANP) - Volkswagen heeft vorig jaar Opel verdrongen van de eerste plaats op de ranglijst van populairste automerken in Nederland.
Na een spannende eindstrijd bleek dat VW 44.922 personenwagens op kenteken heeft gezet. Opel sloot af op 44.479 auto’s, meldden dinsdag de brancheorganisaties RAI Vereniging en Bovag.De autoverkoop zat vorig jaar overigens tegen. De verwachtingen daarover werden bewaarheid. Er werden 465.196 nieuwe personenwagens ingeschreven tegen 483.745 in 2004. De twee organisaties verwachten in 2006 475.000 nieuwe personenwagens te registreren.
Woordvoerder C. Boutens van RAI Vereniging noemt de overwinning van VW op Opel, die ruim 35 jaar nummer één was in Nederland, wel verrassend. „Maar voor de gehele autobranche is belangrijk dat het herstel eraan komt.” In de laatste maanden van 2005 was de markt zich al voorzichtig aan het herstellen.
In 2005 liet vooral de particuliere autokoper het afweten. De zakelijke markt met onder meer leasebedrijven liep wel. „Economische doemberichten maakten de consument niet zekerder om een auto aan te schaffen dan wel te vervangen”, aldus Boutens.
Na VW, dat Duits is, en Opel, onderdeel van het Amerikaanse General Motors, maken de Franse fabrikanten Peugeot en Renault, en het Amerikaanse Fordconcern de top vijf vol. Het best verkochte model was de VW Golf, die de Peugeot 307 van de eerste plaats verdrong. Daarna volgden Opel Astra, Ford Focus en Renault Scenic.
Dure auto’s deden het goed in 2005. Er werden 651 Porsches verkocht tegen 539 in 2004. Daarna kwamen Maserati 66 (2004: 25), Bentley 53 (2004: 45), Aston Martin 45 (2004: 16) en Ferrari 30 (2004: 18).
Woordvoerder J. Maas van Opel Nederland verwondert zich over het hoge aantal inschrijvingen bij VW op oudejaarsdag. „Die vrijdag daarvoor hadden we, wel voor het eerst in 2005, een lichte voorsprong op VW van twaalf auto’s.” Maas stelt overigens dat Opel als de nummer één op de puur particuliere markt extra zwaar getroffen is door de slechte economische situatie.
Volgens woordvoerder J. Geijsen van VW-importeur Pon is echter geen sprake geweest van een uitschieter door het kunstmatig opdrijven van de verkoop op 31 december. Hij schrijft het succes van Volkswagen toe aan het brede programma, met nieuwe modellen in het tweede halfjaar, waaronder de Fox van nog geen 10.000 euro, die veel werden verkocht.