Economie

Omzet Wegener 5 procent omlaag

APELDOORN - De omzet van Wegener, samen met PCM eigenaar van de vier maanden oude AD-fusiekrant, is vorig jaar gedaald naar circa 760 miljoen euro. Dat is een daling met bijna 5 procent ten opzichte van 2004, toen de omzet ongeveer 798 miljoen euro bedroeg. Exclusief het effect van desinvesteringen bedroeg de daling 1,5 procent. Dat heeft de uitgever maandag bekendgemaakt.

Redactie economie
3 January 2006 09:43Gewijzigd op 14 November 2020 03:20

Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten komt naar verwachting uit op circa 50 miljoen euro tegen 55 miljoen euro in 2004. Het nettoresultaat voor bijzondere posten zal volgens Wegener een „een aanzienlijke stijging” laten zien ten opzichte van de 12,3 miljoen euro in 2004. Dat duidt veelal op een stijging met 30 tot 45 procent. Wegener publiceert de definitieve jaarcijfers over 2005 eind volgende maand.AD NieuwsMedia, de gezamenlijke onderneming van Wegener (37 procent) en PCM (63 procent) die de AD-fusiekrant uitgeeft, droeg niet bij aan het resultaat. De krant, een combinatie van het landelijke AD met een aantal regionale bladen, begon in september met een gemiddelde verspreide oplage van circa 580.000, 2,5 procent lager dan het gemiddelde in het tweede kwartaal van de optelsom van de oude titels. Inmiddels is de oplage gedaald naar 555.000 exemplaren. Deze daling, die het grootst is in de regio’s Rotterdam en het Groene Hart, is volgens Wegener conform de verwachtingen.

De uitgever verwacht dat de „ergste daling nu achter de rug is.” In 2006 zal de oplage zich stabiliseren, aldus Wegener. Het concern zegt dit vertrouwen te ontlenen aan het permanente lezersonderzoek. „Echte conclusies over deze unieke operatie zullen pas over een halfjaar mogelijk zijn”, aldus bestuursvoorzitter Jan Houwert van Wegener maandag in zijn nieuwjaarstoespraak.

Als uitgever van regionale kranten en huis-aan-huisbladen had Wegener in 2005 te maken met slechte marktomstandigheden, die vooral tot uiting komen in een daling van de omzet van nationale adverteerders. De inkomsten uit personeelsadvertenties zijn vorig jaar gestegen, maar dat bood nog onvoldoende tegenwicht. Wegener voorziet ook dit jaar een verdere stijging van het aantal personeelsadvertenties, maar meent dat van de markt verder nog weinig kan worden verwacht.

Het nieuwe AD is niet ontevreden over de oplage van de fusiekrant, meldde maandag ook de directeur van AD NieuwsMedia, B. van der Heijden. „Het begin van een nieuw jaar is doorgaans een natuurlijk moment waarop abonnees beslissen of ze hun abonnement verlengen of niet. Dat moment heeft de nieuwe krant nu achter de rug, met als uitkomst dat de oplage nu rond de 555.000 exemplaren ligt. Als je de vroegere titels bij elkaar optelt, kom je uit op ongeveer 600.000 stuks”, aldus Van der Heijden.

Dat de oplage lager zou uitkomen, was van het begin af aan duidelijk omdat sommige mensen de nieuwe tabloidkrant simpelweg niet zagen zitten en omdat er lezers waren die waren geabonneerd op twee titels die inmiddels zijn gefuseerd.

„Opzeggingen waren ingecalculeerd, maar we zijn er zeker niet slecht uitgekomen”, concludeert Van der Heijden. „Wij ervaren de cijfers als bemoedigend, zeker omdat we er ook veel nieuwe abonnees bij kregen. Soms kregen we in een maand meer aanmeldingen dan een aangesloten titel vroeger in een heel jaar kreeg. Wij zijn daarom ook de mening toegedaan dat het maken van kranten zeker nog toekomst heeft. Het blijkt dat als je nauwkeurig luistert naar wat de lezer wil, er zeker markt is voor het betaalde dagblad. We zien zelfs dat andere kranten delen van onze aanpak overnemen, dus we zijn op de goede weg.”

De AD-directeur geeft toe dat zijn bedrijf de eerste maand na de omschakeling werd overspoeld door reacties van lezers die moesten wennen aan de nieuwe krant. Ook volgde toen een flink aantal opzeggingen, maar de daling als gevolg van de fusie was minder dan ingecalculeerd en nooit zo heftig als sommige mediawatchers beweerden. „Ach, dat was gewoon kinnesinne in de markt”, aldus Van der Heijden.

De kranten waarmee het Algemeen Dagblad vorig jaar fuseerde, zijn Haagsche Courant/Goudsche Courant, Rotterdams Dagblad, De Dordtenaar, dagblad Rijn en Gouwe, Utrechts Nieuwsblad en Amersfoortse Courant.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer