Klanten Fortis gedupeerd door verdwijnen pasjes
Bij het postsorteercentrum in Rotterdam zijn door nog onbekende oorzaak ongeveer honderd bankpasjes van klanten van Fortis verdwenen.
Tot nu toe meldden vier mensen dat er buiten hun medeweten met hun pas geld is opgenomen van hun rekening. Dat heeft een woordvoerster van Fortis vrijdag bekendgemaakt.
De bank stuurt geen pincodes met de pasjes mee, maar in bijvoorbeeld Frankrijk kan een pas gebruikt worden zonder die code, met een handtekening. Volgens Fortis is dat bij zeker één klant gebeurd. Naast de vier gedupeerden hebben zich nog negen mensen gemeld die nog geen pasje thuis hebben gekregen.
Wat er precies is gebeurd in het postsorteercentrum, kan de woordvoerster niet zeggen. „Er is vorige week iets misgegaan met de zending. Het onderzoek loopt. Gedupeerden zullen we zo snel mogelijk schadeloos stellen.” De passen waren bestemd voor adressen in Breda en omgeving. De bank heeft inmiddels besloten de verzendprocedure van bankpassen aan te scherpen. Hoe dat gebeurt, wil de woordvoerster niet zeggen.
Volgens een woordvoerster van TPG Post heeft zich inderdaad een „incident” voorgedaan. Ook zij heeft nog geen idee wat er is voorgevallen. De bedrijfsbeveiliging onderzoekt de zaak.