Economie

Aandeelhouders VNU gaan voor het snelle geld

HAARLEM (ANP) – Aandeelhouders hebben steeds minder geduld met bedrijven waar het niet zo goed gaat. Bij het internationale informatie– en marketingconcern VNU lijken grote aandeelhouders genoeg te hebben van het beleid van de onderneming en overwegen om eruit te stappen. Diverse investeringsmaatschappijen hebben VNU benaderd. Ze zien blijkbaar mogelijkheden om aan het bedrijf meer te verdienen dan dat gaat kosten.

14 December 2005 14:21Gewijzigd op 14 November 2020 03:17

Dat is in het kort de reden dat VNU opeens een interessante overnameprooi is geworden. „Aandeelhouders zijn in de afgelopen jaren ongeduldiger geworden", zei analist Reinier Westeneng van SNS Securities woensdag. „Voorheen werd ergens een nieuwe bestuursvoorzitter benoemd om orde op zaken te stellen, maar tegenwoordig gaat zo’n bedrijf in de verkoop. Aandeelhouders willen niet meer wachten met het risico dat het alsnog misgaat".Bij VNU lijken aandeelhouders genoeg te hebben van de koers die het bedrijf vaart. Het is een prooi geworden na het afblazen van de overname van IMS Health, een Amerikaanse leverancier van informatie over medicijnverkopen. Verder ziet het bedrijf problemen in Europa bij de IT–bladen en ACNielsen, dat consumentengedrag onderzoekt en meet. „Beleggers zijn teleurgesteld", legt Westeneng uit. „De onderneming is er niet in geslaagd aandeelhouderswaarde te creëren. Dan gaan beleggers liever voor het snelle geld dat ze dan ergens anders kunnen investeren".

Volgens de analist heeft VNU waardevolle bezittingen. „Er is een goede mogelijkheid om de boel op te splitsen. Dat kan dan meer geld opbrengen dan de totale waardering op de effectenbeurs. Een hoge waardering op de beurs is de beste beschermingswal. Dat lijkt bij VNU niet het geval te zijn".

Westeneng krijgt bijval van Daan Muusers van FSB Bankiers. „De aandeelhouders vragen zich af wat de onderneming aan het doen is. Het aandeel is op de beurs ondergewaardeerd en de verschillende bedrijfsonderdelen doen het niet goed. Bovendien heeft het bedrijf veel geld in kas uit de verkoop van de goudengidsdivisie. Beleggers zien dat geld liever uitgekeerd dan dat het wordt gebruikt voor nieuwe overnames".

Daar komt bij dat VNU een grote overname heeft zien afketsen. Aandeelhouders vonden die te duur. Het bestuur stond er echter achter, aldus Muusers. „De bestuursvoorzitter heeft zijn consequenties getrokken en vertrekt. Dat biedt mogelijkheden voor investeringsmaatschappijen".

VNU heeft een turbulente periode achter de rug. Aan het einde van de vorige eeuw gooide het concern het roer om. VNU publiceerde, drukte en distribueerde tijdschriften, kranten en boeken. Vanaf begin jaren negentig ontwikkelde het zich in rap tempo tot een concern van internationale allure. De strategie was sindsdien gericht op de transformatie van een traditionele uitgever naar een leverancier van bedrijfs– en marketinginformatie.

De ’sleuteljaren’ waren 1999, 2000 en 2001. In de Verenigde Staten werden beursorganisator Miller Freeman en kijkcijferreus Nielsen Media Reseach gekocht en de VNU–kranten vonden onderdak bij Wegener. Een klapper maakte VNU in 2001 met de overname voor 2,3 miljard dollar van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau AC Nielsen. Om de overname te kunnen betalen, besloot VNU ook zijn winstgevende publieksbladen de deur uit te doen.

Vorig jaar verkocht VNU voor bijna 2,1 miljard euro zijn goudengidsdivisie. Het concern draaide in 2004 een omzet van bijna 3,8 miljard euro en de nettowinst kwam uit op 163 miljoen euro. Meer dan de helft van de omzet (54 procent) komt inmiddels uit marketingactiviteiten. Bij het concern, actief in circa honderd landen, werken wereldwijd ruim 38.500 mensen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer