Economie

Niet meer in de rij bij Mediqapotheek

ROTTERDAM - Niet alleen apotheek, maar ook winkel. Zo vat topman Marc van Gelder van medicijnenverkoper OPG de nieuwe formule van zijn bedrijf samen. Donderdag werd in Rotterdam-Ommoord de eerste Mediqapotheek in gebruik genomen.

Ad Ermstrang
9 December 2005 08:50Gewijzigd op 14 November 2020 03:16
ROTTERDAM – De nieuwe Mediqapotheken zijn apotheek en winkel tegelijk. Klanten kunnen er niet alleen terecht voor medicijnen, pijnstillers, vitaminepreparaten en hoestdranken, de medewerkers trekken ook veel tijd uit voor advies. Om lange wachttijden te
ROTTERDAM – De nieuwe Mediqapotheken zijn apotheek en winkel tegelijk. Klanten kunnen er niet alleen terecht voor medicijnen, pijnstillers, vitaminepreparaten en hoestdranken, de medewerkers trekken ook veel tijd uit voor advies. Om lange wachttijden te

De distributeur voor genees- en hulpmiddelen schudt de wat ingedutte markt voor apothekers wakker. De marktleider was tot voor kort geen innovatieleider, zo beseft men. Daarin wil OPG de komende jaren verandering brengen.De meer dan 200 eigen vestigingen en de 300 zelfstandige partnerapotheken worden omgebouwd naar het model dat het komend halfjaar in de Rotterdamse wijk Ommoord uitgebreid wordt getest. Dat betekent in de eerste plaats meer aandacht voor de klant. Van de benaming patiënt wil OPG overigens niet meer weten, nu er ook een uitgebreid assortiment pijnstillers, vitaminepreparaten en hoestdranken zijn intrede doet. Een verschuiving richting de drogist? Groepsdirecteur Gerben Klein Nulent, meent van niet. „We breiden wel de zelfzorgartikelen uit, maar we gaan geen krulspelden of nagellak verkopen.”

OPG signaleert dat de Nederlandse zorgmarkt ingrijpend verandert en dat consumenten meer dan ooit eigen keuzes moeten maken. De medicijnenverkoper wil hierop inspelen. De klant wordt bij binnenkomst geconfronteerd met een zogenaamde snelbalie. Bestuursvoorzitter Van Gelder wil af van de beruchte lange wachttijden. De recent aangetreden nieuwe topman was eerder in de retailsector werkzaam. Gisteren zei hij zich tijdens een stage in een van de OPG-apotheken te hebben verwonderd over de lange rijen voor de balies van klanten die met herhaalrecepten in de hand pillen en poeders kwamen afhalen.

Wie meer wil dan alleen maar de snelle medicijnen, komt ook aan zijn trekken. OPG trekt veel tijd uit voor advies. Daarvoor is een aparte balie ingericht. Mediq stelt spreekuren in, breidt de online-informatie sterk uit met veel pagina’s over lifestyle en zorgt voor aparte spreekkamers voor een discreet gesprek en instructies voor het gebruik van tabletten en hulpmiddelen. Om tijd terug te winnen nemen in de vernieuwde apotheken medicijnrobots van de assistentes het loop- en zoekwerk over.

Het advies aan de klanten is kosteloos. Van Gelder verwacht dat zorgverzekeraars bereid zullen zijn om de vergoedingen per recept aan te passen zodra zij merken dat het bedrijf in de adviezen ook aandacht vraagt voor verantwoord medicijngebruik. Hij is daarover met hen in gesprek. De topman, die niet zonder trots spreekt van de „apotheek van de toekomst”, benadrukt dat OPG beslist niet op de stoel van de huisarts wil gaan zitten en zich beperkt tot allerlei zaken rondom het gebruik van medicijnen. „We zullen gezamenlijk afstemmen hoe de zorg beter geleverd kan worden.”

Wel kunnen consumenten bij Mediq terecht voor een zogenaamde bodycheck. Ter plekke of thuis op internet wordt een vragenlijst ingevuld, waarna de apotheker beoordeelt of er nadere metingen op bijvoorbeeld cholesterolgehalte noodzakelijk zijn.

Klanten van Mediq krijgen een zorgpas, die toegang biedt tot medicijnkluisjes die 24 uur toegankelijk zijn. Met de zorgpas wordt ook bij iedere transactie nagegaan of het gekochte product geen interactie heeft met de pillen die de klant al slikt. Ook de openingstijden van de apotheek worden verruimd.

Volgens Van Gelder is uit onderzoek gebleken dat de klanten een „ongelooflijk groot vertrouwen” hebben in de apotheker. „Die bevindt zich op het zelfde niveau als het vertrouwen dat men heeft in de huisarts, heel anders dan bij de drogist.”

Voor de ombouw van de apotheken heeft OPG 5 miljoen euro uitgetrokken. De distributeur levert in Nederland medicijnen en hulpmiddelen aan in totaal 5,5 miljoen consumenten. De medicijnen worden afgezet in de eigen vestigingen, partnerapotheken, ziekenhuizen en zorginstellingen. Via een postorderbedrijf bezorgt OPG stoma’s, middelen voor diabetes en klinische voeding aan huis.

OPG, dat nu jaarlijks voor ruim 2 miljard euro omzet, verwacht dat Mediq bijdraagt aan een verdere groei. Er werken 6300 mensen. Het bedrijf is actief in Nederland, Polen, België, Noorwegen en Hongarije.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer