Drie consortia in de race voor Tweede Maasvlakte
ROTTERDAM – Drie consortia van bagger en bouwbedrijven hebben zich gekwalificeerd voor aanleg van de Tweede Maasvlakte. Tevens hebben veertien bedrijven belangstelling getoond voor vestiging in het havengebied. Dat maakte H. Smits, president directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, donderdag bekend.
„Dat er drie kandidaten in de race zijn, zorgt voor een gezonde concurrentie”, zegt Smits. Hij verwacht van deze bedrijven, Boskalis en Van Oord, het Belgische Dredging International en Jan de Nul en de combinatie Ballast Nedam met de Deen Per Aarsleff, een creatief ontwerpproces en scherpe prijzen.Het havenbedrijf is deze zomer op zoek gegaan naar partijen die de aanleg van de 2000 hectare grote havenuitbreiding in de Noordzee kunnen uitvoeren. Het project is geraamd op 2,9 miljard euro en wordt in gedeelten aanbesteed. Het havenbedrijf gaat op zoek naar klanten die hun containerterminal duurzaam exploiteren. Dat betekent dat bij de selectie van de eerste klant niet alleen gekeken wordt naar financieel rendement, maar ook naar milieucomponenten.
Smits noemt dat een duidelijke accentverschuiving in het beleid van het havenbedrijf. Hij wil deze zomer met de veertien bedrijven die zich gemeld hebben een open, transparante en non discriminatoire procedure voor de uitgifte van de eerste terminal voeren.
Smits gaat de verschillende aanbiedingen beoordelen op financiën, strategie en marketing, duurzaamheid en het terminalconcept. Na de zomer wil hij tot een selectie komen van enkele kandidaten waarmee de finale onderhandelingen starten.
In de tweede helft van 2007 kan dan een overeenkomst met een partij gesloten worden, zodat in het voorjaar van 2008 gestart kan worden met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Afhankelijk van de haast die de klant heeft kan de terminal tussen 2012 en 2014 in gebruik genomen worden.
In totaal omvat de Tweede Maasvlakte 1000 hectare bedrijventerrein met ruimte voor distributie, containeroverslag en chemische industrie. Het parlement moet nog over de aanleg besluiten. Directeur Smits acht de kans heel klein dat Den Haag de plannen afkeurt.