Koninklijke Smilde koopt producten CSM
DIEMEN (ANP) – Het voedingsmiddelenconcern CSM gaat zijn banketbakkersactiviteiten in Nederland verkopen aan Koninklijke Smilde. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.
CSM verwacht dat het onderdeel 3,6 miljoen euro opbrengt. De activiteiten zijn onderdeel van dochteronderneming Unipro Nederland en staan bekend als Jantje de Goede. Het gaat om de productie van taartbodems, kerstkransen en roomhoorns. De zestig personeelsleden van De Goede gaan mee naar de nieuwe eigenaar.De transactie levert CSM naar verwachting een boekwinst op van 1,5 miljoen euro. Het concern denkt de verkoop begin volgend jaar af te ronden. CSM is al langer bezig de Europese bakkerijactiviteiten te reorganiseren. Zo moet de winstgevendheid verbeteren. Het bedrijf is bezig met een nieuwe strategische koers die het begin maart volgend jaar presenteert.
Ook kondigde CSM aan 1,3 miljoen eigen aandelen te hebben ingekocht tegen een koers van 22,20 euro per stuk. De aandelen zijn gekocht van een niet nader genoemde Nederlandse institutionele belegger. Na deze transactie heeft CSM een belang van 9,9 procent in de eigen onderneming.