Economie

Geen extra rustuur voor truckchauffeurs

BRUSSEL - De verplichte dagelijkse rusttijd voor vrachtwagenchauffeurs wordt gehandhaafd op elf uur. Het voornemen van het Europees Parlement de pauze te verlengen, is in onderhandelingen met de regeringen binnen de EU teruggedraaid.

Redactie economie
7 December 2005 09:25Gewijzigd op 14 November 2020 03:15

Het bepleite extra uurtje rust stuitte op verzet van zowel de transportbedrijven als belangenorganisaties zoals de FNV. Volgens hen zou de aanpassing de verkeersveiligheid niet echt verbeteren en de ondernemingen ondertussen op hogere kosten jagen.De nu gemaakte afspraken voorzien wel in meer controles van de politie op het naleven van de bepalingen op dit terrein. De lidstaten van de Unie moeten daarbij één lijn trekken. De vrees bestaat namelijk dat sommige landen een oogje dichtknijpen om op die manier hun eigen vervoerders aan een concurrentievoordeel te helpen.

Om de controles te vergemakkelijken, krijgen nieuwe trucks vanaf mei een digitale tachograaf ingebouwd. De invoering van dit verbeterde registratieapparaat is diverse keren uitgesteld omdat de fabrikanten het nog niet konden leveren.

De vertegenwoordigers van het EP en van de regeringen zijn afgelopen nacht verder overeengekomen dat chauffeurs ook in de toekomst in hun cabine mogen blijven slapen. Een voorstel om dat te verbieden, is definitief van tafel.

CDA-afgevaardigde Wortmann, die deel uitmaakte van de onderhandelingsdelegatie van het Parlement, spreekt van een „prachtig resultaat.” „Degenen die graag een langere rusttijd hadden gewild, zullen toch tevreden zijn nu er een verscherpte controle plaatsvindt”, verklaarde zij. Het voltallige EP moet het akkoord begin volgend jaar nog goedkeuren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer