Branson begint media-imperium
LONDEN (ANP) - Het bedrijvenconglomeraat Virgin, van ondernemer en avonturier Richard Branson, gaat volgens Britse zondagsbladen een belang in kabeltelevisiemaatschappij NTL kopen.
De samengevoegde onderneming wordt de eerste geïntegreerde televisie-, internet- en telefoonmaatschappij van Groot-Brittannië. Met de overname is volgens de Daily Telegraph 4,5 miljard pond (6,9 miljard euro) gemoeid.Formeel zwijgen de ondernemingen. De Sunday Telegraph beweerde echter er zeker van te zijn dat Branson maandag zou aankondigen dat hij zijn divisie mobiele telefonie, Virgin Mobile, wil integreren met de Britse kabeltelevisiemaatschappij NTL. Deze nieuwe mediagroep zou dan meer dan 5 miljoen betaaltelevisieklanten, 2,5 miljoen breedbandklanten, 4,3 miljoen abonnees voor de vaste telefonie en meer dan 5 miljoen gebruikers van zijn mobiele netwerk hebben.
Met deze nieuwe mediagroep kan de flamboyante Branson een mediatycoon worden en de uitzendrechten van de Engelse voetbalcompetitie, de Premiership, verwerven. Die liggen nu nog bij Sky TV, dat deels in handen is van mediamagnaat Rupert Murdoch.
Een bankier sprak van „de komende strijd tussen de merken, Virgin en Sky.”