Markt voor mobieltjes bewust „mistig”
De markt voor mobiele telefoons wordt door de telecomsector bewust „mistig” gehouden. Door de „ondoorzichtige chaos” aan producten en allerlei overstapbelemmeringen is het mogelijk de beller moedwillig te veel geld uit de zak te kloppen. Hard optreden door zowel overheid als toezichthouder Opta is noodzakelijk.
Deze harde verwijten uitte de Consumentenbond vanmorgen aan het adres van de zeven aanbieders van mobiele telefonie: KPN Mobile, Vodafone (voorheen Libertel), Dutchtone, O2 (voorheen Telfort), Ben, Tele2 Mobiel en Debitel/Talkline. Uit een grootschalig onderzoek van de bond blijkt dat de bedrijven de consument „zand in de ogen strooien” om te voorkomen dat er op prijs en kwaliteit kan worden geconcurreerd.
Oorzaak is een „brij aan belvormen” als gevolg van de talloze abonnementen, pakketten, tarieven en tariefstructuren. „Die zijn voor een leek niet te ontrafelen”, aldus de Consumentenbond. En dat terwijl er wel degelijk wat te shoppen valt. De verschillen in maandelijkse belkosten zijn voor een specifieke beller namelijk zeer groot. „Als je per belprofiel de vijftien goedkoopste pakketten met elkaar vergelijkt, zie je dat daarbinnen de goedkoopste vorm veel minder kost dan de duurste. Dat betekent dat consumenten heel veel geld kunnen besparen als zij een aanbieder en een pakket kiezen dat bij hun belgedrag past”, aldus de onderzoekers.
Vergelijkende informatie is zonder diepgravend speurwerk echter nauwelijks boven water te krijgen. Ook de adviseur in de telecomwinkel -voor de meeste bellers toch de vraagbaak bij uitstek- komt er in het onderzoek niet best vanaf. Nepkopers van de Consumentenbond stelden vast dat ze soms zelfs „feitelijk onjuiste” antwoorden kregen op hun vragen. „Ongeveer 25 tot 75 procent van de antwoorden van de verkopers op drie verschillende vragen over mobiel internetten en het meenemen van je oude telefoonnummer naar een nieuwe aanbieder is niet juist.”
Ook de toerist moet de komende tijd goed opletten. De mobiele telefoon gaat steeds vaker mee op vakantie. Het informeren van het thuisfront wordt kostentechnisch echter een riskante aangelegenheid. De wirwar van tarieven is zo mogelijk nog groter dan op de binnenlandse markt. „De nota’s deugen niet en de kosten voor eenzelfde telefoonverbinding tussen een Nederlander en een buitenlander kunnen raadselachtig veel uit elkaar lopen”, zo merkten de onderzoekers.
Directeur F. Cohen van de Consumentenbond eiste vanmorgen dat zowel de overheid als de toezichthouder op de telecommarkt -Opta- ingrijpt en zorgt voor „effectieve” concurrentie. Hij wil dat telecombedrijven en hun belvormen onderling met elkaar kunnen worden vergeleken. „Desnoods onder dreiging van boetes.” Ook dient er een geschillencommissie te komen die consumenten die zich tekortgedaan voelen, bij kan staan. Verder wil de Consumentenbond dat het tarief voor een telefoongesprek in het display van de mobiele telefoon zichtbaar wordt vóórdat er wordt gebeld. „Er heerst nu een dikke mist in de markt van de mobiele telefonie. Daar moet zo snel mogelijk een eind aan komen”, aldus Cohen.