Nieuwe Albert Heijn mikt op gezinnen
HEEMSKERK (ANP) - Albert Heijn wil zich met nieuwe winkels nog meer op gezinnen met kinderen richten.
Veel artikelen worden in grootverpakkingen en dozen gepresenteerd. Terwijl de ouders boodschappen doen, kunnen de kleintjes zich uitleven in een speciale kinderhoek. En voor de jeugd is er frisdrank, naast het vertrouwde gratis kopje koffie uit de automaat.AH-directeur Dick Boer presenteerde woensdag in Heemskerk een nieuw winkelconcept dat de supermarktketen de komende tien jaar wil hanteren. Hij wees naar een stelling waar een bordje ”Kies & Kook” boven hangt. „Uit zestig producten kan de klant er vier kiezen waarmee voor 8 euro een gezinsmaaltijd kan worden bereid. Het gaat om een complete maaltijd die in vijftien minuten op tafel staat. Dit is echt een heel nieuw concept.”
Verder kan de bezoeker bij binnenkomst kiezen uit een kleine of een grote winkelkar. Of de klant neemt een winkelmandje mee dat desgewenst ook gekocht kan worden. De boodschappen kunnen dan zo de winkel uit worden gedragen. Dat scheelt tijd.
De Albert Heijn in Heemskerk verschilt in veel opzichten van de bestaande 700 winkels. Volgens directeur Boer is de formule na dertien jaar aan vervanging toe. De huidige AH’s richtten zich tot twee jaar geleden vooral op tweeverdieners. Toen moest het roer om, want het marktaandeel liep terug. Met het ontketenen van de prijzenoorlog wilde Albert Heijn de gezinnen terug lokken. En dat lukte. Nu volgt dus een volgende stap in de vorm van een nieuwe generatie supermarkten.
Volgend jaar wil Albert Heijn het concept introduceren in vier andere winkels. Het is volgens Boer de bedoeling dat de nieuwe generatie ten minste tien jaar meegaat. De winkel in Heemskerk opende vandaag de deuren voor het publiek.
Veel is anders in de nieuwe zaak. De klant kan bijvoorbeeld kiezen hoe hij wil afrekenen. Dat kan op de traditionele manier of via zelfscan. Daarbij neemt de klant een computertje mee de winkel in waarin alle artikelen ingevoerd moeten worden. Afrekenen is zo makkelijker en sneller.
Ook qua sfeer is de winkel veranderd. Het is licht. Er zijn veel natuurlijke kleuren en hout in het interieur gebruikt. Bij de pui straalt de supermarkt openheid uit omdat er veel glas is gebruikt. Verder kent de supermarkt een servicebalie waar geen producten meer worden verkocht, maar waar klanten informatie kunnen inwinnen. Nog een noviteit: er is een klantentoilet.
Ook is er veel aandacht voor de producten zelf. Zo legt Albert Heijn veel groenten in de koeling. „We hebben dit speciaal gedaan omdat groenten zoals bloemkool, witlof en sperziebonen dan langer goed blijven”, legt directeur Boer uit. De huismerken krijgen een andere presentatie.
Volgens Boer heeft de nieuwe winkel niet minder A-merken dan de huidige supermarkten. „We hebben drie belangrijke trends verwerkt in deze winkel. Mensen willen gemak en genieten en ze hebben aandacht voor hun gezondheid. Daar hebben we dan ook goed naar gekeken.”