Economie

Ahold splitst US Foodservice

AMSTERDAM (ANP) – Het supermarktconcern Ahold splitst zijn Amerikaanse dochter US Foodservice in twee onderdelen. Het ene bedrijfsonderdeel is straks goed voor 87 procent van de omzet en het andere voor de overige 13 procent. Dat heeft de onderneming dinsdag bekendgemaakt bij de presentatie van de resultaten over het derde kwartaal.

29 November 2005 14:18Gewijzigd op 14 November 2020 03:13

US Foodservice boekte vorig jaar in zijn geheel een omzet van bijna 19 miljard dollar, ruim een derde van Aholds totale omzet. Het grootste bedrijfsonderdeel blijft US Foodservice heten. Het levert vooral voedingsmiddelen aan onafhankelijke restaurants, overheidsdiensten en horecabedrijven. Het nieuwe bedrijf richt zich op de levering van producten aan grote restaurantketens met verschillende vestigingen. In januari krijgt het een nieuwe naam.Het is volgens directeur Larry Benjamin van US Foodservice niet de bedoeling om een van de twee bedrijfsonderdelen van de hand te doen. „We hebben besloten om de boel op te splitsen, omdat de bedrijfsactiviteiten zo van elkaar verschillen. Op die manier hopen we de resultaten te verbeteren."

Het kleinste onderdeel van US Foodservice draait met verlies. Het is de bedoeling dat in 2007 te hebben gekeerd tot winst. Bovendien komt er een reorganisatie bij US Foodservice. De administratieve kosten moeten met 100 miljoen dollar per jaar omlaag. Daarvan hoopt de onderneming meer dan de helft volgend jaar te realiseren. „We nemen een herstructureringslast in het vierde kwartaal", aldus Benjamin.

US Foodservice was aan het begin van deze eeuw betrokken bij financiële fraude met inkoopkortingen. In drie jaar tijd moest de winst met bijna 1 miljard dollar neerwaarts worden bijgesteld. Ahold heeft de afgelopen jaren alle procedures binnen de onderneming aangepast. US Foodservice maakt nu weer winst. Die winst moet dus verder omhoog.

Het gehele concern Ahold boekte in het derde kwartaal een nettoverlies van 239 miljoen euro tegen 134 miljoen een jaar eerder. De belangrijkste oorzaak voor het verlies was de schikking ter waarde van 1,1 miljard dollar met beleggers die Ahold maandag bekendmaakte. Hiervoor nam het bedrijf een eenmalige last van 896 miljoen euro.

De omzet maakte de onderneming eind oktober al bekend. Die kwam uit op 10,2 miljard euro, een stijging met 0,7 procent ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar. Topman A. Moberg sprak van „een goed kwartaal". Hij zei ook blij te zijn met de schikking met beleggers. „Dit kunnen we nu achter ons laten". Moberg wilde niets zeggen over het lopende vierde kwartaal.

De cijfers die het bedrijf presenteerde, waren iets beter dan analisten hadden verwacht. Niet alles ging even goed bij de onderneming. Bij Albert Heijn daalde de operationele winst licht. Dat had volgens de onderneming te maken met extra eenmalige promotionele activiteiten. Verder draaide de supermarktketen Tops in de VS niet lekker. Het marktaandeel daalde en het bedrijf schreef extra af op zijn winkels.

Ahold handhaaft de doelstelling voor de operationele winstmarge voor de detailhandelsactiviteiten op 5 procent voor 2006.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer