Schikking drukt Ahold in het rood
AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold is in het derde kwartaal diep in de rode cijfers beland door de schikking ter waarde van 1,1 miljard dollar die het maandag trof met beleggers.
Hiervoor nam het bedrijf een eenmalige last van 896 miljoen euro, waardoor er een nettoverlies van 239 miljoen euro in de boeken terechtkwam. In dezelfde periode een jaar eerder maakte de onderneming 134 miljoen euro verlies. Dat maakte Ahold dinsdagmorgen bekend.De omzet maakte de onderneming eind oktober al bekend en die kwam uit op 10,2 miljard euro, een stijging met 0,7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Topman A. Moberg sprak over „een goed kwartaal. Exclusief invloed van de schikking laten de resultaten in het derde kwartaal een significante verbetering zien.”
Hij wilde niets zeggen over het lopende vierde kwartaal. De bereikte schikking noemde hij een „mijlpaal. Nu kunnen we ons weer helemaal op de toekomst richten.”
Ongeveer 70 procent van de omzet van de onderneming komt uit de Verenigde Staten. Een groot aandeel komt voor rekening van de levensmiddelengroothandel US Foodservice, de dochteronderneming waar voor bijna 1 miljard dollar met de boeken werd geknoeid. Ahold heeft er sinds die fraude in 2003 aan het licht kwam orde op zaken gesteld en maakte vandaag bekend de dochteronderneming verder te herstructureren.
US Foodservice, met een jaaromzet van bijna 19 miljard dollar, wordt opgesplitst in twee verschillende ondernemingen. Het ene bedrijfsonderdeel, Broadline, krijgt 85 procent van die omzet en de andere, Multi-Unit, de overige 15 procent.
Het bedrijfsonderdeel Broadline doet de groothandelsactiviteiten en Multi-Unit gaat zich bezighouden met de levering van producten aan grote restaurants. Bovendien komt er een reorganisatie, waarbij behoorlijk wat ontslagen gaan vallen. „We nemen een herstructureringslast in het vierde kwartaal”, aldus directeur Larry Benjamin.
De kostenreducties moeten in 2008 een besparing opleveren van 100 miljoen dollar.
Om de omzet en winst van het Broadlinebedrijf te stimuleren, zet Ahold onder andere in op een versnelde penetratie van huismerken en investeringen in de verkooporganisatie.
Ahold handhaaft de margedoelstelling voor de operationele marge voor de detailhandelsactiviteiten op 5 procent voor 2006. Voor het Broadlinebedrijf legt het concern de lat op 3 procent in 2008. Nu bedraagt de marge van dit onderdeel nog 1,1 procent. De Multi-Unitactiviteiten moeten in 2007 winstgevend zijn.