„Deze oefening is veel interessanter”
REIMERSWAAL - Op het kruispunt bij het gehucht Stationsbuurt staan twee legergroene vrachtwagens. Een stuk of twintig militairen van de Nationale Reserve (Natres) bezetten al twee uur het kruispunt. Vrijwel iedere auto wordt aangehouden. „De weg naar Goes? Ja, die is nog vrij. Maar u moet hier dan wel even keren en een stukje terugrijden.” Sneeuwoverlast in Zeeland.
De A58 ligt er verlaten bij. De weg werd in de nacht van vrijdag op zaterdag afgesloten voor alle verkeer, nadat vrijdagavond een elektriciteitskabel brak onder het gewicht van sneeuw en ijs.Gehuld in dikke jassen en oranje hesjes blokkeren A. J. M. van Hassel en R. Osterberg de op- en afrit van de rijksweg ter hoogte van Rilland. Het tweetal is werkzaam bij Krinkels incident management, een bedrijf dat door Rijkswaterstaat is ingehuurd om noodafzettingen te plaatsen. Osterberg: „Wij zijn de aflossing van de eerste ploeg. Onze collega’s zijn vrijdagavond om een uur of elf gewaarschuwd en hebben hier de eerste maatregelen getroffen.”
De irritatie van de automobilisten neemt door alle afzettingen behoorlijk toe, merkt zijn collega op. Een man van een jaar of dertig bevestigt dat door met ronkende motor de rotonde te nemen. „Sommige mensen rijden al een uurtje of wat rond. Die krijgen een beetje het idee dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd.”
Tweehonderd meter verderop bewaken drie militairen de toegang tot het viaduct over de rijksweg. Op de oranje hesjes van de mannen staat de opdruk ”Politie.”
Pal naast het viaduct staat de legergroene Mercedes van eerste luitenant G. A. M. Sarneel geparkeerd. Sarneel is de commandant van de ongeveer veertig Natresmilitairen die in Reimerswaal zijn ingeschakeld. „Wij waren op oefening bij de Bergsediepsluis op de Oesterdam toen de hoogspanningskabel brak. Toen de dam door de politie werd afgesloten, was daar net een peloton aanwezig. Wij wisten dus heel snel dat er iets aan de hand was en het bleek praktisch te zijn dat ons peloton de politie wat hulp bood. De rest van de compagnie bleef stand-by.”
Helemaal volgens de regels is het niet gegaan, aldus de pelotonscommandant. „Normaal gesproken loopt zo’n verzoek om bijstand via de ministeries van Binnenlandse Zaken en Defensie. Nu kwam het zo uit dat de manschappen direct ter plaatse waren.”
Op voorhand werd een aantal pelotons al verplaatst naar strategische locaties. „Pas vanaf het middaguur zijn ook die manschappen ingezet in het hele gebied ten westen van de gebroken elektriciteitskabel. Alle lokale wegen en sluipweggetjes zijn nu dicht. Daar stonden al wel borden, maar burgers schuiven die gewoon opzij en rijden dan verder als of er niets aan de hand is.”
De inzet van de militairen als verkeersregelaar betekende het einde van de oefening, maar Sarneel zit daar niet echt mee. „Dit is een veel interessantere oefening,” meent de luitenant. „Het lastigste is dat veel van mijn mensen hier niet bekend zijn. Dan is het soms moeilijk uit te leggen welke route de mensen moeten volgen.”
Minder blij is Vincent van der Lans, die in één van de grote kassen in de Bathpolder bij Rilland aan het werk is. De tomatenkweker heeft iedere zaterdagmorgen zo’n 30 tot 35 scholieren aan het werk. „Die plukken hier de tomaten, maar doordat de Oude Rijksweg is afgezet, konden zij vanmorgen niet komen werken. Niemand mocht erdoor. Nu komen er morgen Polen helpen met het plukken. Het is jammer, maar het is niet anders. Die scholieren mogen op zondag niet werken, denk ik.”