Postbankklanten weer bestookt met nep–mail
AMSTERDAM (ANP) – Klanten van de Postbank zijn voor de vierde keer in enkele maanden tijd per elektronische post benaderd door criminelen. Ze proberen namen en wachtwoorden binnen te halen. De aanhef begint met ’Lieve Postbank Klant’ en vervolgens is er een link waarop de lezer wordt doorverwezen naar een internetpagina.
Een woordvoerster van de Postbank verklaarde donderdag dat het waarschijnlijk gaat om een actie waarbij naar vele adressen ongevraagde post wordt gestuurd, ook naar mensen die geen klant zijn bij de Postbank. De woordvoerster noemt het een vervelend voorval, maar door veiligheidsacties die eerder zijn genomen, acht zij het niet waarschijnlijk dat er mensen worden opgelicht.De Postbank denkt dat de mail uit het buitenland komt en dat de adressen zijn geselecteerd op het unieke nummer van de internetprovider, waardoor de post bij Nederlanders terecht komt. Inmiddels heeft de bank enkele websites uit de lucht weten te halen, die imitaties van Postbankpagina’s weergaven.
De bank heeft via de klantenservice klachten binnengekregen over de mail. Er zijn enkele duizenden klachten binnengekomen. Hoeveel klanten de mail hebben gekregen, is onbekend. „We hebben inmiddels een waarschuwing op onze site gezet".
Bij deze vorm van computercriminaliteit, het zogenoemde phishing, versturen criminelen grote aantallen berichten die afkomstig lijken van een legitieme organisatie. Doel is de ontvanger persoonlijke informatie zoals inlogcodes te ontfutselen of spionageprogramma’s te installeren op de computer.
In juni, juli en september werden klanten van de Postbank ook al bestookt met phishing–mails, zonder dat dit leidde tot concrete oplichtingsgevallen.