„Betuweroute in trek”
DEN HAAG - De vooruitzichten voor de Betuweroute, de goederenspoorlijn tussen Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland, zijn goed. Het informatiecentrum Rail Cargo voorziet een grotere vraag voor het vervoeren van goederen over de Betuweroute dan aanvankelijk gedacht.
Ongeveer tien jaar geleden, toen werd besloten de goederenspoorlijn aan te leggen, werd een volume van 30 miljoen ton in 2015 verwacht. Inmiddels heeft Rail Cargo dat bijgesteld tot ruim 33 miljoen ton. In 2020 zal dit tot 40 miljoen ton zijn opgelopen. Steeds meer opdrachtgevers voor transport tonen interesse voor de Betuweroute, zei directeur M. Philips van Rail Cargo dinsdag.Tussen 1990 en 2003 is het railvervoer in Nederland 54 procent gegroeid. Dat is vooral te danken aan de toegenomen goederenstroom tussen Rotterdam en de Duitse grens. Over dat traject worden veel containers en kolen vervoerd.
Ondanks de positieve geluiden over de Betuweroute maakt directeur Philips van Rail Cargo zich zorgen over de hoge belasting voor het gebruik van het spoor. Railvervoerders moeten volgend jaar fors meer betalen om met hun treinen over het spoor te mogen rijden. Dit moeten ze doorberekenen aan hun klanten. Daarom vrezen ze dat veel vraag wegvalt, omdat het transport over het spoor te duur wordt.
Het vervolg van de Betuwelijn, de aansluiting naar Italië, gaat circa 25 miljard euro kosten. De spoorbedrijven van Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italië hebben dat maandag bekendgemaakt op een conferentie in Brussel.
De bedrijven willen dat de overheden en de EU het geld snel geven, zodat ze al in 2007 aan de slag kunnen. Ze hebben plannen om de belangrijke spoorverbinding tussen Rotterdam en Genua flink op te knappen.
De baan moet op vele trajecten minstens vier sporen krijgen, om vrachttreinen goed te laten doorrijden. Ook is een nieuwe spoortunnel in de Alpen nodig en een omleiding rond de stad Basel.