Amsterdamse scholen actief tegen verruwing
AMSTERDAM (ANP) - Scholen in Amsterdam hebben samen met de gemeente een plan van aanpak opgesteld waarmee ze verruwing van omgangsvormen en toenemende polarisatie in het onderwijs tegen willen gaan.
Dat liet de gemeente woensdag weten. Na overleg met burgemeester Cohen en wethouder Aboutaleb (Onderwijs) hebben de schoolbesturen onder meer afgesproken dat leerkrachten trainingen krijgen over omgaan met verschillende culturen, agressie en geweld, antidiscriminatie en homo-emancipatie.Behalve dat ze docenten trainingen aanbieden, gaan de scholen intolerantie en conflictgedrag terugdringen. Uit onderzoeken bleek namelijk dat het aantal conflicten tussen groepen op scholen flink toeneemt en dat een aantal leerlingen kampt met ernstige gedragsproblemen.
Binnen het mbo willen de betrokken partijen speciaal lesmateriaal ontwikkelen om leerlingen op hun gedrag in de school te wijzen. Ook willen de scholen meer inzicht krijgen in de thuissituatie van scholieren door huisbezoeken af te leggen. Op die manier kunnen leerlingen niet worden afgerekend op achterstanden waarvoor ze niet verantwoordelijk zijn, aldus de gemeente.
Bovendien komt er een stadsbrede incidentenregistratie en wordt er meer aandacht besteed aan veiligheid op de scholen. Ook willen de besturen effectieve middelen om problemen tegen te gaan met elkaar uitwisselen.
De aanpak is het gevolg van diverse onderzoeken waaruit bleek dat op Amsterdamse scholen sprake was van verruwing van omgangsvormen, weinig omgang tussen leerlingen van diverse culturele achtergronden en toenemende conflicten en gedragsproblemen. De gemeenteraad besloot naar aanleiding hiervan in juni dat er een stadsbrede aanpak moet komen om deze problemen te bestrijden.
In de gesprekken met de burgemeester en de wethouder gaven de schoolbesturen toe dat zij die signalen herkennen. Zij waarschuwden echter dat de verruwing niet alleen te maken had met culturele, etnische en religieuze verschillen.
De besturen erkenden overigens dat het wel tijd is meer inzicht te krijgen in processen van radicalisering. De scholen werken allemaal al langer aan veiligheid, sociale competenties, burgerschap en antidiscriminatie.