Derde luchthaven Parijs in Chaulnes
De derde luchthaven van Parijs komt te liggen in de buurt van Chaulnes, 125 kilometer ten noorden van de Franse hoofdstad. De beslissing viel donderdag na speciaal kabinetsberaad over de toekomst van het luchtvervoer in Frankrijk.
Chaulnes was een van de acht locaties die in aanmerking kwamen. De nieuwe luchthaven, die in 2020 klaar moet zijn, ontlast de twee grote luchthavens bij Parijs, Charles de Gaulle en Orly. Het Franse kabinet maakte donderdag tevens plannen bekend om de regionale vliegvelden verder te ontwikkelen en om vlieglawaai tegen te gaan.
Om de overlast te beperken, had de regering voor Charles de Gaulle een maximum van 55 miljoen passagiers per jaar gesteld. Dat aantal zal in 2003 zijn bereikt. Het nieuwe vliegveld kost tussen de 6 miljard euro en de 9 miljard euro (13,5 miljard gulden en 20 miljard gulden)
De vorige regering, van premier Alain Juppé, had al besloten dat er een nieuwe luchthaven moest komen. Dat besluit werd onder premier Lionel Jospin in de ijskast gezet, waarop het kabinet koos voor uitbreiding van Charles de Gaulle. De snelle groei van het vervoer door de lucht noopte de regering evenwel tot de keuze van een derde locatie.
Chaulnes biedt volgens het kabinet grote voordelen boven zeven andere plaatsen die waren voorgesteld. Zo lopen er twee autosnelwegen –één naar het noorden richting België en het Kanaal en een andere naar het oosten en westen– en ligt het aan de route van de hogesnelheidstreinen van Parijs naar Brussel en Londen. Met de TGV zou de nieuwe luchthaven maar op een halfuur rijden van Parijs liggen.