Meeste ouders tegen verkoop mixdrankjes in supermarkt
UTRECHT - Een meerderheid van de ouders met kinderen tussen de 10 en de 15 jaar is voor een verbod op de verkoop van mixdrankjes in de supermarkt.
Ze verwachten dat kinderen door zo’n maatregel minder alcohol drinken. Dat blijkt uit de maandagmorgen gepubliceerde resultaten van een enquête die de Universiteit Twente voor de Stichting Alcoholpreventie (STAP) uitvoerde.Van de 410 ondervraagde ouders en ouderparen steunt 65 procent het idee om mixdrankjes zoals Bacardi Breezer en Smirnoff Ice uit de supermarkt te halen. Het merendeel denkt dat de slijter leeftijdsafspraken beter naleeft. Een totaalverbod op de verkoop van alcohol in de supermarkt gaat de meesten om praktische redenen te ver.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat een op de drie ouders speciaal voor de kinderen (jonger dan 15 jaar) mixdranken koopt in de super. Directeur W. van Dalen van STAP noemt de resultaten een steun in de rug voor minister Hoogervorst (Volksgezondheid), die een verbod onderzoekt en overweegt.
Stichting Alcoholpreventie (STAP) wil een verbod op mixdrankjes in de supermarkt. STAP begon maandag de landelijke actie ”Supermarkt mixdrank-vrij!”. Ongeveer een op de drie van de gevraagde ouders koopt speciaal voor de kinderen mixdranken als Breezers in de supermarkt.
Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat ouders gemiddeld een keer per maand twee tot zes flesjes mixdrank kopen. Lager opgeleide ouders kopen vaker mixdrankjes voor hun kinderen dan hoger opgeleide ouders.
In aansluiting op het onderzoek brengt het opvoedkundige televisieprogramma Bij ons Thuis maandag „drie onthullende reportages.” Twee meisjes van onder de zestien gaan met de verborgen camera op pad om te kijken in welke winkels ze alcohol kunnen krijgen. Hun tocht blijkt, aldus een persbericht van Bij ons Thuis, zeer succesvol te zijn. Verder het verhaal van een vijftienjarig meisje dat op een schoolfeest in coma raakte door overmatig alcoholgebruik. Ook hebben jongeren hun eigen uitgaan gefilmd. „Met name de drankconsumptie in deze reportage is ronduit schokkend.”
Intussen heeft Koninklijk Horeca Nederland ondernemers in de horeca ertoe opgroepen te stoppen met het happy hour en het aanbieden van bier tegen zeer lage prijzen. „Het lokt drankmisbruik uit”, zei een woordvoerster van de brancheorganisatie zondag in De Telegraaf. De woordvoerster denkt niet dat dit soort acties helpt om publiek te trekken of concurrenten te verslaan. „Het happy hour en varianten daarop zijn een oplossing voor de korte termijn, maar uiteindelijk gaat het tegen je werken.”
Mixdrankjes
Slijter zou leeftijdsafspraken beter naleven.
Stichting Alcoholpreventie wil verbod op verkoop.
Vijftienjarig meisje op schoolfeest in coma.
Koninklijk Horeca Nederland roept ertoe op happy hour af te schaffen.