‘Digitale’ makelaar voor doe-het-zelvers
LIMMEN - Met een nieuw concept is makelaar Jeroen Stoop al zijn collega’s te slim af. Via het deels digitale kantoor Makelaarsland biedt hij huizenverkopers door het hele land toegang tot de populaire woningsite Funda. Voor een prikkie. „Vanuit het niets breken we overal de markt open.”
Het jonge Makelaarsland ontwikkelt zich stormachtig. Na de start in februari barst het bedrijf nu al uit zijn voegen. Een gehuurde zolderverdieping van een monumentaal pand in het Noord-Hollandse Limmen wordt deze week verruild voor een „echt bedrijfspand” even verderop in Alkmaar.„Aan alle kanten gaat het goed”, zegt Jeroen Stoop. „We hebben al zo’n 300 woningen verkocht en er staan er nu ruim 500 via Makelaarsland in de verkoop. Aan het eind van het jaar zullen we meer dan 1000 woningen in behandeling hebben genomen”, voorspelt hij.
Enorme aantallen, wanneer je bedenkt dat zo’n 4000 makelaars in Nederland de jaarlijkse koek van 200.000 huizentransacties moeten verdelen. Een gemiddeld makelaarskantoor verkoopt jaarlijks dus slechts zo’n vijftig woningen.
Het succes van zijn onderneming verrast Stoop niet. Makelaarsland speelt slim in op de trend dat sinds de opkomst van internet steeds meer mensen zelf hun woning willen verkopen om onnodige kosten te voorkomen. Het grote probleem waar menig doe-het-zelver op de huizenmarkt echter mee kampt, is het machtsblok van Funda, de website waarop NVM-makelaars hun aanbod etaleren. Stoop: „Met zo’n 200.000 bezoekers per dag en een aanbod van 100.000 woningen, kun je op de huizenmarkt gewoonweg niet om Funda heen. Ruim 80 procent van de huizenkopers start hier de zoektocht.”
Door zijn makelaarsschap bij een kantoor in Noord-Holland te verruilen voor een grotendeels digitale praktijk wist Stoop een en ander handig te combineren. Als NVM-makelaar hield hij zijn recht tot plaatsing op Funda en omdat nagenoeg alle handelingen bij Makelaarsland zijn geautomatiseerd, rekent hij een relatief laag courtage. De huizenverkoper betaalt 795 euro, ongeacht de verkoopprijs van de woning. „Dat is ver onder de marktprijs. Doorgaans rekenen makelaars 1,62 procent courtage, wat voor een gemiddelde woning neerkomt op zo’n 4000 euro.”
Zelfbediening is een belangrijk onderdeel van Makelaarsland. Stoop: „Wij beperken ons tot datgene wat écht nodig is om de kwaliteit te waarborgen. De klant kan veel zelf en bespaart daarmee een hoop kosten.” Zo voert de verkoper via de website van Makelaarsland de aanbiedingstekst van zijn woning in en plaatst zelf digitale foto’s. Waar nodig komt Makelaarsland in beeld. Een onafhankelijke taxateur bepaalt in overleg met de verkoper de vraagprijs. Het biedingproces en het afwikkelen van de koopovereenkomst vinden plaats in samenspel met de zes medewerkers van Makelaarsland.
Meest in het oog springend verschil van traditionele kantoren is dat de klant van Makelaarsland zelf de potentiële koper rondleidt. Wat een nadeel lijkt, pakt juist erg goed uit, meent Stoop. „Kopers zijn erg enthousiast. De verkoper weet alle ins en outs van zowel het huis als de buurt.”
Waar een reguliere makelaar de kijker vaak vluchtig door de woning laveert, trekken koper en verkoper soms uren uit voor een bezichtiging. Stoop: „Vaak spreken ze ’s avonds af, of in het weekend. Het gaat er gemoedelijk aan toe met wat koffie of een borreltje. Laatst hoorden we dat een bezichtiger aan het einde van de avond maar een taxi naar huis had genomen. Door die warmte en gastvrijheid worden huizen aanmerkelijk sneller verkocht.”
Ook al hoeft de verkoper niet te kunnen praten als Brugman, het is wel zaak dat hij mondig genoeg is om zijn eigen product aan te prijzen, erkent Stoop. „Niet iedereen is hiervoor in de wieg gelegd. Maar dat selecteert zichzelf. De meeste van onze klanten zijn hoger opgeleid en willen graag zelf actief zijn bij de verkoop van hun woning.”
Wie verwacht dat vooral armlastige verkopers met het bedrijf uit Limmen in zee gaan, komt bedrogen uit. „De waarde van de via ons aangeboden woningen ligt zwaar boven de gemiddelde huizenprijs. Logisch, want hoe duurder de woning, hoe meer je via Makelaarsland kunt besparen. Het duurste huis in ons aanbod is een villa in Berkel-Enschot. Die moet ruim 3 miljoen euro opbrengen.”
Traditionele makelaars staan niet te juichen bij het initiatief van Stoop. Waar mogelijk proberen ze hem zwart te maken. Zo zou hij geen NVM-kwaliteit leveren en slechts een doorgeefluik zijn. „Ze noemen me een advertentieverkoper. Wat een onzin! Marktplaats verkoopt advertenties. Alle zaken waar gewoonweg geen makelaar voor nodig is, doet de verkoper bij ons zelf. Maar we kijken wel over de schouder mee. Ook behoeden wij de verkoper voor juridische haken en ogen.
Stoop weet wel waar de angel zit. „Door het lage tarief en omdat ik handig gebruikmaak van internet, bedien ik nu vanuit Limmen het hele land. Vanuit het niets breken we overal de markt open. Dat doet pijn.”