Vertraging bij hsl bevreemdt Kamer
DEN HAAG (ANP) - GroenLinks en PvdA willen opheldering van minister Peijs (Verkeer) over de aanhoudende problemen rond de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Minister Peijs zou al sinds eind 2003 weten dat de eerste treinen tussen Amsterdam en Parijs nooit op tijd zouden gaan rijden, maar zou dat de Tweede Kamer nooit hebben laten weten.
Volgens de minister heeft zij de Kamer hierover wél geïnformeerd, maar niet over een exacte datum waarop de treinen alsnog zouden gaan rijden. De vertraging stond niet vast. De hsl-exploitant had haar immers gevraagd om te bemiddelen met de Franse spoorwegen, die problemen hebben met de inbouw in de treinen van het nieuwe beveiligingssysteem van de spoorlijn. Deze zomer bleek pas dat de dreigende vertraging niet geheel ongedaan kan worden gemaakt. De hsl zou in april 2007 open moeten gaan.„We wisten wel van de problemen, maar niet dat ze zo ernstig waren. Ze had ons hierover ook in vertrouwen kunnen inlichten”, stelde vrijdag PvdA-fractiespecialiste Dijksma.
Collega Duyvendak (GroenLinks) wil openbaarmaking van alle relevante hsl-stukken voor een reconstructie waardoor wellicht duidelijk wordt „hoe het komt dat de zaak zo uit de hand heeft kunnen lopen.”
De hsl-exploitant wist al langer dat het misging, maar de minister heeft het tot afgelopen zomer sussend afgedaan, aldus Duyvendak. De minister zou de signalen te veel als onderhandelingsspel hebben gezien en niet als noodkreten.
Directeur N. Döbken van de High Speed Alliance (HSA), het samenwerkingsverband van de NS en KLM dat over de spoorlijn gaat rijden, liet vrijdag weten dat in september 2004 al overleg is geweest met het ministerie over de problemen. De commercieel directeur van de NS, B. Meerstadt, en de directeur-generaal van het departement, M. van Eeghen, kwamen destijds bijeen in Parijs om daar met de Franse spoorwegen te praten over de HSL-Zuid. Later heeft de HSA de minister nog een aantal keren schriftelijk gewaarschuwd.
De HSA wil dat in het spoortraject een bestaand beveiligingssysteem wordt gebouwd, zodat er in april 2007 wel treinen over kunnen rijden. Peijs voelt daar niets voor. Volgens haar zijn er voldoende treinen te huur die wel geschikt zijn voor het systeem van de HSL-Zuid.
De HSA heeft daar weinig vertrouwen in. Een leasemaatschappij heeft al een offerte ingeleverd, maar de treinen zouden niet op tijd klaar zijn, aldus de HSA. Binnenkort komen nog twee andere offertes binnen.