Binnenland

Connexxion pleit voor superbus naar noorden

DEN HAAG (ANP) – Vervoerbedrijf Connexxion is een warm voorstander van een superbus die met 250 kilometer per uur tussen het noorden van Nederland en de Randstad kan rijden.

27 October 2005 14:17Gewijzigd op 14 November 2020 03:06

De bus is een prima alternatief voor de Zuiderzeelijn, de beoogde snelle spoorlijn tussen Groningen en Amsterdam, zei Connexxion-directeur P. Kortenhorst donderdag.De superbus is een project van voormalig astronaut Wubbo Ockels, nu hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft. Connexxion investeert een „behoorlijk bedrag" in de ontwikkeling van de superbus. Kortenhorst wilde niet zeggen om welk bedrag het precies gaat.

Hij wil een soort zuidtangent, de huidige busverbindingen tussen Haarlem en Amsterdam, aanleggen. Op twee vrije banen moet de snelle bus ongehinderd tussen de Randstad en het noorden kunnen rijden, zo stelt Kortenhorst zich voor.

Een superbus is volgens de Connexxion-topman veel goedkoper dan het aanleggen van een nieuwe spoorlijn. „Asfalt is nu eenmaal goedkoper dan rails". Bovendien is een bus flexibeler inzetbaar dan de trein. „Bij reparaties aan de weg kan een bus er makkelijk even afrijden om een eindje verderop terug op de baan te komen. Een trein kan dat niet".

De ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken hebben beide 150.000 euro beschikbaar gesteld voor het project. Met het geld kan de universiteit van Delft onderzoeken of de bus bestaande vervoermiddelen goed aanvult of zelfs beter is.

Kortenhorst, die donderdag in de Tweede Kamer zijn mening kwam geven over de vervoersplannen van het kabinet, pleitte verder voor de aanleg van meer vrije busbanen naar de centra van steden of naar bedrijventerreinen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer