„Chipkaart mag reiziger niets extra’s kosten”
DEN HAAG - Zes consumentenorganisaties vinden dat de chipkaart voor het openbaar vervoer er pas mag komen als aan een aantal eisen wordt voldaan. Zo mag de reiziger met de elektronische betaalpas niet duurder uit zijn dan nu.
Dat staat in een manifest dat onder meer de Consumentenbond, ANWB en reizigersvereniging Rover vanmiddag hebben aangeboden aan minister Peijs van Verkeer. Het is de bedoeling dat de chipkaart voor 2008 alle huidige vervoerbewijzen, zoals de trein- en strippenkaart, vervangt.De ov-bedrijven moeten straks kunnen aantonen dat het reizen met het openbaar vervoer niet duurder is geworden door de chipkaart. „Er valt hierbij lering te trekken uit de invoering van de euro”, staat in het manifest. Pas als de reizigers de chipkaart hebben geaccepteerd, mogen vervoerders de prijzen aanpassen. „Dat betekent dus geen hogere spitstarieven” direct na introductie van de kaart.
Ov-bedrijven zien het introduceren van nieuwe tariefsoorten juist als grote voordeel van de chipkaart. De betaalpas maakt het bijvoorbeeld veel makkelijker dan nu om het reizen in de spits duurder te maken. Minister Peijs heeft eerder dit jaar ook gezegd dat vervoerders niet te veel moeten experimenteren met de tarieven bij de invoering van de chipkaart. Dit om geen reizigers af te schrikken.
De lagere overheden hebben maandag echter gewaarschuwd dat de chipkaart hierdoor wel eens veel duurder uit zou kunnen vallen, tussen de 100 en 150 miljoen euro. Ze willen compensatie van Peijs.
De financiële pijn zit vooral in het stads- en streekvervoer, waar Connexxion de belangrijkste speler is. Woensdag meldde het vervoersbedrijf dat het weigert op te draaien voor de mogelijke financiële problemen bij de invoering van de chipkaart voor het openbaar vervoer.
Connexxion en de regionale overheden noemen de zogenoemde tariefdifferentiatie het belangrijkste pijnpunt. De streekvervoerder wil reizen in de spits duurder maken dan in de daluren. De chipkaart maakt het invoeren van verschillende tariefsoorten namelijk erg makkelijk.
De Tweede Kamer, minister Peijs en de consumentenorganisaties hebben echter aangegeven niets te voelen voor experimenten met tarieven als de chipkaart er is. Ze vrezen dat klanten de elektronische betaalkaart minder snel zullen accepteren als de prijzen worden aangepast. Dat zou het succes van het project in gevaar brengen.
Maar bij het opstellen van zijn ondernemingsplan heeft Connexxion er wel rekening mee gehouden dat reizen in de spits duurder kan worden gemaakt. Als dat niet door mag gaan, „valt een stuk van de inkomsten weg”, zei de woordvoerder.