Economie

Bouwmarkten weren Duitse concurrent

AMSTERDAM (ANP) - De Duitse doe-het-zelfketen Hornbach wil dolgraag groeien in Nederland. Alleen ziet het bedrijf zich gedwarsboomd door Vendex KBB (Praxis en Formido) en Intergamma (Gamma en Karwei), die gezamenlijk juridische actie ondernemen tegen alle plannen van de Duitsers.

26 October 2005 10:11Gewijzigd op 14 November 2020 03:06

De twee ondernemingen hebben samen ongeveer 80 procent van de markt in handen. „Ze laten zich samen vertegenwoordigen door een jurist”, aldus directeur May Meulenberg van Hornbach Nederland dinsdag op een persconferentie. „De raad van bestuur van Hornbach in Duitsland heeft nergens eerder gezien dat concurrenten samenwerken om iemand van de markt te houden.”Hornbach, dat bouwmarkten combineert met tuincentra, heeft inmiddels acht vestigingen in Nederland. Vorig jaar waren deze goed voor een omzet van 165 miljoen euro. Het bedrijf wil op korte termijn drie nieuwe bouwmarkten openen met een totale investering van circa 70 miljoen euro.

„Door de juridische acties van de concurrenten lopen we een tot twee jaar vertraging op”, denkt Meulenberg. „Ze maken overal bezwaar tegen en gaan daarmee door tot aan de Raad van State toe. Elke dag zijn er bij ons twee tot drie juristen bezig om de procedures af te werken.” Hornbach zegt zelf geen juridische acties te ondernemen tegen de concurrenten.

Een woordvoerder van Vendex KBB verklaarde desgevraagd dat de Nederlandse bouwmarkten ook veel tegen elkaar procederen. „Iedereen procedeert tegen iedereen.”

Het Duitse bedrijf ziet veel mogelijkheden in Nederland. „Nergens wordt zoveel geklust als in dit land”, zei bestuursvoorzitter Albrecht Hornbach van Hornbach. Het concern telt 122 bouwmarkten in Europa, die goed zijn voor een jaaromzet van 2,4 miljard euro. „We zijn de afgelopen jaren gegroeid in moeilijke omstandigheden. Dat we het goed doen, komt door onze strategie van vaste lage prijzen. Bij ons geen acties.”

Meulenberg denkt dat veel doe-het-zelfzaken de komende jaren verdwijnen. „Wij hebben winkels van ongeveer 11.000 vierkante meter. Gemiddeld is een bouwmarkt in dit land 2800 vierkante meter. Ik denk dat er uiteindelijk ruimte is voor honderd zaken die groter zijn dan 5000 vierkante meter. Wij hopen in 2010 in totaal vijftien vestigingen in Nederland te hebben.”

Meulenberg ziet vooral kansen, omdat de winkels van de concurrenten erg veel op elkaar lijken. „Nederland kent wat dat betreft een duopolie. Twee grote jongens hebben het grootste deel van de markt in handen. Ik denk dat we de komende jaren weer een sanering krijgen. Tien tot vijftien jaar geleden verdwenen de speciaalzaken ten gunste van de bouwmarkten. Ik denk dat de komende jaren de kleinere bouwmarkten met een oppervlakte van 1000 tot 1500 vierkante meter verdwijnen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer