Binnenland

Slib speelt berging Ilona-M parten

DELFZIJL/RHEDE (ANP) - De berging van het gezonken vrachtschip Ilona-M gaat nog wel even duren. Het kost bergingsbedrijf BTS veel moeite om het voorste deel van het schip op een ponton te hijsen.

25 October 2005 19:46Gewijzigd op 14 November 2020 03:06

Doordat het schip dagenlang in de bodem van de Eems heeft gelegen, is het wrak vol met modder gestroomd. Dat maakt het takelen moeilijker dan verwacht, meldde directeur J. Scheffer van BTS dinsdagavond.De kraan die het voorste scheepsdeel omhoog moet takelen heeft een hefvermogen van 350 ton. „Dat is in principe ruim voldoende om het wrakstuk van 200 ton op te hijsen”, legt Scheffer uit. „Maar het hele ruim zit vol met bagger, dat we er niet uit krijgen zolang niet het hele wrakstuk boven het water hangt”.

Een grotere hefkraan past niet in het smalle en relatief ondiepe deel van de Eems waar de Ilona-M tien dagen geleden is gezonken. De bergers zoeken nu een manier om de bagger toch uit het schip te krijgen. Een optie zou kunnen zijn om het wrakstuk in twee delen te zagen.

Pas als het voorste deel is gelicht, kan aan het achterste deel van het schip worden begonnen. „Als alles mee zit, is de doorgang in een paar dagen vrij”, voorspelt Scheffer. „Maar nog een paar tegenslagen en we zijn weken verder. Je komt in dit vaak altijd onverwachte problemen tegen waar je ter plaatse pas een oplossing voor kan bedenken”.

De gezonken Ilona-M legt al tien dagen het binnenvaartverkeer naar Oost-Europa lam. De enige andere route, via het Dortmund-Emskanaal, is al weken gestremd door een dambreuk. Honderden schippers wachten aan Nederlandse en Duitse zijde tot ze eindelijk door kunnen varen. Schippersverenging Schuttevaer durft geen schatting te geven van de totale financiële schade, maar stelt wel dat het „heel ruim in de miljoenen gaat lopen”.

Samen met het Wasser- und Schifffahrtsamt Meppen, de Duitse Rijkswaterstaat, werkt Schuttevaer momenteel aan een plan om de meer dan driehonderd schippers als het wrak van de Ilona-M is weggetakeld, zo snel en probleemloos mogelijk door de Eems te loodsen. „De sluis vlak achter het wrak kan in principe niet meer dan 25 schepen per dag aan”, schat een zegsman. Door de getijden kan in het gunstigste geval de helft van de dag worden geschut. Het gaat na de berging nog dagen duren voordat alle schepen hun tocht kunnen vervolgen.

De burgemeesters van de Groningse plaatsen Ten Boer en Slochteren hebben dinsdagochtend een bezoek gebracht aan tientallen gestrande schippers om hen een hart onder de riem te steken. Het Eemskanaal, waar veel schepen liggen in afwachting van wat komen gaat, loopt door hun gemeenten heen. De burgemeesters Pot en Verstegen dronken met de schippers een kopje koffie en boden de gestrande opvarenden ter bemoediging flessen wijn en Ten Boersebollen, een zoete lolale lekkernij aan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer