Economie

Nuon verliest terrein na liberalisering

AMSTERDAM - Energiebedrijf Nuon heeft sinds de liberalisering van de energiemarkt het meeste marktaandeel verloren. Op zowel het zakelijke segment als op de consumentenmarkt moest Nuon inleveren.

Redactie economie
24 October 2005 09:17Gewijzigd op 14 November 2020 03:05

Ook het Zeeuwse Delta verloor terrein. Daarentegen presteerden Essent en vooral Eneco een stuk beter. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Millward Brown, die in handen kwam van het Financieele Dagblad. De studie is uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie EnergieNed.Sinds 1 juli 2004 kunnen behalve zakelijke afnemers ook consumenten hun eigen energieleverancier kiezen. Energiebedrijven weigeren klantenaantallen en verschuivingen in marktaandelen te publiceren. Uit de cijfers van Millward Brown blijkt dat Nuon vooral terrein verliest op de kleinzakelijke markt. Het marktaandeel van Nuon is met 2,4 procent (stroom) en 2,9 procent (gas) teruggelopen. Essent wint op de zakelijke gasmarkt (+2,7 procent), nieuwkomer Oxxio wint op de huishoudelijke gasmarkt (+0,9 procent).

Het verlies van Nuon valt samen met de chaotische administratieve afhandeling van switchende klanten. Alle energiebedrijven, vooral Nuon, faalden, zo bleek uit onderzoek van toezichthouder DTe. Na ingrijpen van het ministerie van Economische Zaken heeft de sector orde op zaken gesteld. Uit nieuw onderzoek van de DTe blijkt Nuon bijna geen fouten meer te maken.

Volgens directeur Hank Raessens van Millward Brown is energie een „low interestproduct.” Klanten hebben „weinig gevoel” bij hun energieleverancier. „Consumenten vragen zich af of het wel relevant is om te switchen”, zegt Raessens in het Financieele Dagblad. Prijs is vooralsnog de enige reden om van leverancier te veranderen.

Verder weten energiebedrijven zich nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Ze komen sinds de liberalisering allemaal met vasteprijscontracten en groene stroom. „Alle bedrijven draaien aan dezelfde knoppen”, zegt onderzoeker Erwin Sneiders van Millward Brown.

Nuon zegt in een reactie zich te herkennen in de onderzoeksresultaten. Volgens een woordvoerder zijn de dalingen van de marktaandelen relatief gering.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer