Business Jet in de clinch met KLM
AMSTELVEEN - De lijndienst die KLM eind oktober vanaf Amsterdam naar Houston start met een vliegtuig in volledige zakenklasse-uitvoering ligt onder vuur van luchtvaartonderneming Business Jet.
De Zuid-Afrikaanse ondernemer Arthur Bezuidenhout, oprichter en eigenaar van Business Jet, claimt de bedenker van dit concept te zijn. KLM zou daarvoor nu moeten betalen of in ieder geval moeten samenwerken.KLM huurt voor de nieuwe dienst een Boeing 737-700 van de Zwitserse luchtvaartmaatschappij PrivatAir. Deze Boeing is met slechts 44 luxe stoelen uitgerust. Bezuidenhout zegt dat hij al in 2001 het plan bedacht om met een zaken-737 vanaf Rotterdam naar New York te vliegen. „Ik heb dit concept bedacht, ben er daarmee de voorvader van en heb het in Nederland gedeponeerd. Mijn plan voor het zelf uitvoeren van zo’n dienst (ook via PrivatAir, red.) staat nog steeds. KLM pikt nu mijn ideeën, terwijl door uitspraken van KLM mijn mede-investeerders bang zijn geworden. Hierover ben ik nu met de maatschappij in gesprek.”
Om zijn eis voor genoegdoening kracht bij te zetten, diende Bezuidenhout bij KLM een claim in van 150.000 euro en een dwangsom van 50.000 euro per dag voor het geval KLM de vluchten begint.
Een woordvoerder van KLM bevestigt dat er een gesprek met Bezuidenhout is geweest. „Daarbij is de financiële claim door Business Jet overigens van tafel gehaald. We hebben afgesproken dat beide ondernemingen schriftelijk nadere informatie zullen uitwisselen. Daarna praten we opnieuw met elkaar. Uitstel van de Houston-dienst is zeker niet aan de orde. Op dit moment willen we verder niet op de zaak ingaan.”