Voorste deel Duits schip in Eems geborgen
DELFZIJL (ANP) - Een team van bergers is er zondagmiddag in geslaagd het voorste deel van het Duitse vrachtschip Ilona M te bergen.
Het ongeveer 80 meter lange schip zonk zaterdag 15 oktober naar de bodem van de Duitse rivier de Eems en blokkeert daar een belangrijke binnenvaartroute. Door de stroming was het schip dwars komen te liggen en kan er geen ander verkeer meer langs varen.Het schip is zondag in tweeën gezaagd, omdat het onmogelijk bleek het wrak in één geheel boven water te krijgen. Een woordvoerder van schippersvereniging Koninklijke Schuttevaer heeft dit zondag gemeld.
Het voorste deel ligt op een ponton die zondagavond naar een sloperij is gesleept. Maandagmorgen zijn bergers begonnen met het lichten van het achterste deel van het schip. Volgens de zegsman is deze klus op z’n vroegst dinsdag klaar. Omdat de bodem van de rivier eerst nog geëffend moet worden, kan het dan nog wel een paar dagen duren voordat er weer scheepvaart mogelijk is.
Door de blokkade liggen aan de Nederlandse kant van de grens bij Delfzijl inmiddels ongeveer honderd vrachtschepen te wachten. De alternatieve, zuidelijke route is eveneens gestremd, in dit geval door een dambreuk. Pas half december gaat deze route weer open, zo is de verwachting.
Op de schepen die liggen te wachten bevinden zich onder meer granen, bouwstoffen en staal. Ook ligt er al een schip in de Eemshaven met een brug die begin november in oostelijk Duitsland moet worden afgeleverd.
Bij de Ilona M liggen twee bokken. Deze kunnen volgens de woordvoerder van Schuttevaer niet in ideale hijsposities komen omdat de rivier daar bij laag water te smal voor is. Dit maakt de berging van het 400 ton wegende vaartuig extra moeilijk.
Schuttevaer schat de schade inmiddels op zeker 1 miljoen euro. „Een schip draait gemiddeld per dag 1000 euro omzet”, rekent de woordvoerder voor. „Dat kan na enige tijd makkelijk in de miljoenen gaan lopen.”
Als de vaarweg eenmaal vrij is, kunnen er dagelijks niet meer dan 25 schepen door.