Kilometerheffing is geldklopperij
Verscheidene politieke partijen zien de kilometerheffing als het ei van Columbus wanneer het gaat om het oplossen van het fileprobleem in Nederland. De kilometerheffing, aldus Claire Crans, is geldklopperij door een gulzige overheid en is om verschillende redenen onwenselijk.
Ten eerste zijn de kosten van het invoeren en het onderhoud te hoog: 2 tot 4 miljard euro voor het invoeren en 1 miljard euro per jaar voor het onderhoud. Dergelijke hoge bedragen zijn onverantwoord voor een plan waarvan het onduidelijk is of het effectief zal zijn.Verder is de kilometerheffing in principe al ingevoerd door de heffing van accijnzen. De automobilisten die meer kilometers rijden, betalen meer accijns. Dit heeft echter niet geleid tot verkorting van de files, integendeel. De kilometerheffing is net als de accijnzen op de eerste plaats een belastingheffing en een eventuele afname van files een neveneffect. Geldklopperij dus: een excuus om extra belasting te heffen, onder het schijnheilige masker van filebestrijding.
Daarnaast heeft de kilometerheffing een negatieve invloed op het bedrijfsleven, met name de vele distributiebedrijven. Door de strategische ligging van de Rotterdamse haven is Nederland doorvoerland bij uitstek, een extra heffing op transportkosten verslechtert de concurrentiepositie. Ook nadelig voor onze economie is de afname van het besteedbaar inkomen voor mensen die in de Randstad wonen, voor wie het maken van privé-kilometers veel duurder wordt. Het wegennet in de Randstad daarentegen is echter niet significant beter dan elders in het land.
Daarom is het efficiënter om te kiezen voor structurele oplossingen in de infrastructuur. Daarbij valt te denken aan het oplossen van verkeersknelpunten en een kwaliteitsimpuls in het openbaar vervoer. Verkeersknelpunten dienen versneld te worden aangepakt, zoals het ontbrekende deel van de snelweg A4 Midden-Delfland. Het openbaar vervoer moet goedkoper en veiliger worden om een echt alternatief te bieden.
Verder kan het verouderde belastingsysteem voor automobilisten op een eerlijker manier worden opgezet. Het is ouderwets dat wegenbelasting wordt berekend op basis van het gewicht van de auto. Beter is het om milieuvriendelijke en zuinige auto’s minder wegenbelasting te laten betalen. Ook zou de BPM voor nieuwe milieuvriendelijke auto’s moeten worden afgeschaft, zodat de autogebruikers gestimuleerd worden een zuinige auto te kopen.
Daarnaast is het in een druk land als het onze nuttig om te streven naar een economie met flexibeler arbeidstijden, waarbij niet elke werknemer om 9 uur ’s ochtends op het werk hoeft te zijn en om 5 uur ’s middags naar huis gaat, en kan beschikken over flexibeler werkplekken, zoals ict-paviljoens.
Om een structureel probleem als het fileprobleem te bestrijden zijn structurele maatregelen noodzakelijk. Een dure methode voor belastingheffing is daartoe geen zinnige oplossing.
Den Haag stop met autootje pesten!
De auteur is hoofdbestuurslid van de Jonge Fortuynisten, de officiële jongerenorganisatie van de Lijst Pim Fortuyn.