Economie

Wachten op Nutricia’s nieuwe jasje

ZOETERMEER - Winkelende vaders en moeders staan dezer dagen in vertwijfeling voor goeddeels lege schappen babyvoeding. De populaire producten van marktleider Nutricia zijn eventjes schaars. Het concern stopt zijn winstmakers in een nieuw jasje. Een duurder jasje bovendien. „Ze zijn knettergek.”

Marcel ten Broeke
13 October 2005 09:15Gewijzigd op 14 November 2020 03:03
ZOETERMEER - Winkelende vaders en moeders staan dezer dagen in vertwijfeling voor goeddeels lege schappen babyvoeding. De populaire producten van marktleider Nutricia zijn eventjes schaars. Het concern stopt zijn winstmakers in een nieuw jasje. Een duurde
ZOETERMEER - Winkelende vaders en moeders staan dezer dagen in vertwijfeling voor goeddeels lege schappen babyvoeding. De populaire producten van marktleider Nutricia zijn eventjes schaars. Het concern stopt zijn winstmakers in een nieuw jasje. Een duurde

Nutricia Nederland is verwikkeld in een van de grootste operaties uit zijn historie. Het concern -onderdeel van multinational Numico- vernieuwt zijn productlijn babyvoeding. Deze tak van sport is belangrijk voor Nutricia. De lijn met babyvoeding was vorig jaar goed voor zo’n 55 procent van de concernwinst en maar liefst 65 procent van de totale omzet. Naast babyvoeding produceert het bedrijf uit Zoetermeer ook klinisch voedsel.Moeder Numico -met 11.000 medewerkers actief in ruim honderd landen- wil Nutricia in Nederland harder laten groeien. Want waar de wereldwijde winstgroei van Numico’s babyvoedinglijn in de eerste zes maanden van dit jaar 12,4 procent bedroeg, werd in Nederland slechts een magere groei van 2,4 procent gerealiseerd. De multinational wil nu ook hier dubbelcijferige omzetgroei en hogere winstmarges realiseren.

Om dit te bereiken introduceert het voedingsconcern nieuwe artikelen, waardoor baby’s en peuters langer met Nutricia-producten kunnen worden gevoed. In de huidige lijn levert Nutricia vooral voeding voor kinderen tot 18 maanden oud, dat wordt nu verhoogd tot 36 maanden. Verder past Nutricia de verpakking en samenstelling aan van het veelverkochte melkpoeder Nutrilon. Het nieuwe pak dient vooral het gebruiksgemak te bevorderen. Ook verschijnt er een nieuwe uitvoering van de bekende potjes Olvarit in de schappen.

De operatie is omvangrijk, legt verkoopdirecteur Eric van der Hoeven van Nutricia Nederland uit. „In 5000 winkels wordt 70 procent van ons assortiment vervangen.” Zo ruilt het concern zo’n 1 miljoen bestaande potjes babyvoeding om voor nieuwe verpakkingen. Hierdoor zijn de schappen babyvoeding in veel supermarkten en drogisterijen al wekenlang grotendeels leeg, erkent ook Van der Hoeven. „Het is inderdaad mogelijk dat er her en der gaten vallen.”

Naast de introductie van nieuwe artikelen en verbeterde verpakkingen springt Nutricia’s derde stap het meest in het oog. Het concern verhoogt nagenoeg alle prijzen, met niet mis te verstane percentages. Zo stijgt de gemiddelde winkelprijs van Nutrilon van 7,69 euro naar 9,75 euro. Dat komt neer op een stijging van maar liefst 27 procent. Ook voor potjes Olvarit moet de consument voortaan ruim een kwart meer neertellen.

Kopers nemen de prijsverhogingen niet in dank af, getuige diverse internetfora. Bezoekers van de website van de Consumentenbond klagen steen en been over de nieuwe aanpak van Nutricia. „Knettergek zijn ze”, schrijft mevrouw De Gelder. Een ander verzucht: „Gewoon te achterlijk voor woorden; een bedrijf dat de prijzen met 27 procent verhoogt, en dat alleen maar omdat ze een nieuwe verpakking hebben.”

Elke ouder blijkt een eigen visie op de zaak te hebben, maar over één ding lijkt overeenstemming te bestaan. De oproep: „Het enige wat je als consument kan doen, is de hele handel van dit bedrijf boycotten!” vindt brede steun.

Van der Hoeven relativeert de ontstane ophef. „Er wordt gesproken over een prijsstijging van onze babyvoedingsproducten. Dat is niet helemaal juist. De producten zijn veranderd, zowel in uiterlijk als in samenstelling. Zo is bij Nutrilon niet alleen de verpakking geoptimaliseerd, maar zijn er ook nieuwe gepatenteerde prebiotische vezels aan het product toegevoegd. Die zouden de darmwerking van zuigelingen verbeteren, wat resulteert in een verhoogde weerstand. Ook de samenstelling van Olvarit is verbeterd.”

Rechtvaardigen „nieuwe gepatenteerde prebiotische vezels” een prijsstijging van 27 procent? Van der Hoeven vindt van wel. „We hoeven niet de goedkoopste te zijn. Ons streven is het beste van het beste te maken. En continu research kost geld. Overigens liggen de nieuwe prijzen in Nederland nog onder die in andere West-Europese landen en zijn de prijzen nu pas terug op het niveau van zo’n drie jaar geleden.”

Voor een massale boycot van zijn producten is Nutricia’s verkoopdirecteur niet bang. „We zijn een commercieel bedrijf. We ondernemen dergelijke stappen pas na uitgebreid onderzoek. We gaan ervan uit dat de aangepaste producten met hun nieuwe prijsstelling ons voordeel op gaan leveren.”



RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer