Landwind krijgt extra balk voor veiligheid
DEN HAAG (ANP) - Om de veiligheid van de inzittenden te garanderen, gaat de Chinese fabrikant Jiangling de terreinauto Landwind verstevigen. Onder de motorruimte komt een kleine dwarssteun. De ANWB noemde de wagen onlangs nog „levensgevaarlijk.”
De ongeveer honderd Nederlanders die op dit moment al in een Landwind rijden, kunnen de versterking gratis in het voertuig laten monteren. Dat zei importeur P. Bijvelds donderdag.De ANWB trok medio september fel van leer tegen de Chinese wagen. Uit een crashtest bleek dat de bestuurder een frontale botsing met een snelheid vanaf 64 kilometer niet zou overleven. De automobilistenclub eiste een verbod op de Landwind.
Als antwoord hierop heeft Jiangling een eigen botsproef laten uitvoeren door het Duitse keuringsinstituut TÜV. Dit gebeurde met een Landwind met extra dwarssteun. Bovendien was de test van TÜV minder streng dan die van de ANWB. De snelheid lag op 56 kilometer per uur tegenover 64 kilometer per uur bij de proef van de ANWB. „Dat is wel een verschil. Het scheelt heel erg veel”, moest Bijvelds toegeven.
Desondanks zei Bijvelds dat uit de Duitse test is gebleken dat de auto veilig is. „De Landwind voldoet aan alle Europese eisen.” Bestuurder en passagiers zullen een botsing „zonder ernstige verwondingen” overleven.
De ANWB is niet overtuigd, zegt directeur G. van Woerkom. „Je ziet op de beelden van de proef nog behoorlijk wat schade, het stuur komt ver naar voren en de bestuurder wordt verder dubbelgevouwen dan gewenst is.” Van Woerkom wijst erop dat de test onder andere omstandigheden heeft plaatsgevonden. „De snelheid lag lager en in de auto waren verstevigingen aangebracht.”
Jiangling heeft er uit kostenoverwegingen niet voor gekozen om een Landwind zonder versterking te testen. Bijvelds: „Een crashtest is een dure procedure. Als je dan al een verbetering hebt aangebracht, kun je deze beter maar gelijk laten testen.”
Bijvelds garandeert ook de veiligheid van de inzittenden van een Landwind zonder dwarsbalk. Zij zullen een frontale botsing van 56 kilometer per uur overleven, zo zei hij. Uit Chinese botsproeven zou al zijn gebleken dat de wagen zonder versteviging ook veilig is, verklaarde Bijvelds.
Jiangling eist dat de ANWB zijn uitlatingen over de Landwind intrekt. Gebeurt dit niet, dan begint de fabrikant mogelijk een kort geding. De importeur hecht geen waarde aan de test van de ANWB, omdat deze niet zou voldoen aan Europese eisen. „Ze deden net alsof het gestandaardiseerde test is, maar dat is niet zo.” Eén klant van de ongeveer honderd heeft zijn Landwind teruggebracht. Bovendien hebben 25 mensen hun bestelling geannuleerd. De dealer heeft inmiddels tussen de 300 en de 350 bestellingen binnen.
De ANWB is vooralsnog niet van plan om de beweringen in te trekken. „Onze test is uitgevoerd conform de Europese NCAP-test”, zei Van Woerkom. De Euro NCAP-test is de strengste crashtest binnen Europa.