Krantenoplagen blijven dalen
AMSTELVEEN - In lijn met een trend die al eerder is ingezet blijven de oplagen van landelijke dagbladen dalen. De totale oplage van alle landelijke dagbladen nam af met ruim 6 procent.
Dat blijkt uit cijfers die HOI (Het Oplage Instituut), Instituut voor Media Auditing, gisteren publiceerde.Van de vijf grote landelijke kranten boekte in het tweede kwartaal van dit jaar alleen Trouw enige winst. De kernoplage van Trouw steeg ten opzichte van het tweede kwartaal in 2004 met 1,5 procent tot 96.810 exemplaren.
De overige grote landelijke dagbladen zagen hun kernoplage dalen. De oplagen van de Volkskrant en De Telegraaf liepen beiden met zo’n 6 procent terug, die van NRC Handelsblad met 4 procent. De oplage van het Algemeen Dagblad daalde in het tweede kwartaal met ruim 9 procent.
Van de kleinere landelijke dagbladen wist alleen Het Financieele Dagblad een stijging te realiseren. Het Reformatorisch Dagblad (RD) en het Nederlands Dagblad (ND) wisten het oplageverlies echter tot zo’n 2 procent te beperken. De kernoplage van het RD daalde van 56.641 naar 55.473 exemplaren, die van het ND van 33.226 naar 32.551.
De totaal verspreide oplage van het RD daalde van 59.349 exemplaren kranten in het tweede kwartaal van 2004 tot 58.729 eind juni, die van het ND van 34.411 tot 34.200.