Citroën heeft vrolijk autootje in programma

Met de C3 heeft Citroën een bijzonder leuke auto op wielen gezet. De compacte Fransoos oogt modern en is tegelijkertijd een vette knipoog naar de rijke historie van de door Peugeot ingelijfde automobielfabrikant. De C3 is het blik geworden bewijs dat een leuke en originele auto binnen het bereik van de massa gebracht kan worden. Zoals Citroën dat ooit met de roemruchte 2CV deed.

7 June 2002 14:06Gewijzigd op 13 November 2020 23:36
De Citroën C3 oogt modern en is het blik geworden bewijs dat een leuke en originele auto binnen het bereik van de massa gebracht kan worden. Zoals ooit ook met de 2CV gebeurde. - Foto’s RD, Henk Visscher
De Citroën C3 oogt modern en is het blik geworden bewijs dat een leuke en originele auto binnen het bereik van de massa gebracht kan worden. Zoals ooit ook met de 2CV gebeurde. - Foto’s RD, Henk Visscher

De nieuweling is een vriendelijk ogende auto. De C3 heeft een hoge aaibaarheidsfactor, hetgeen ongetwijfeld toegeschreven kan worden aan de opvallend bol lopende daklijn en de vele ronde vormen en lijnen. De auto trekt enorm veel bekijks, waarbij waarderende blikken, maar vooral ook enthousiaste uitroepen niet van de lucht zijn. Zeker de lichtblauwe metaalkleur van de testauto staat de C3 goed en onderstreept de attentiewaarde van het ontwerp.

De reacties van het publiek zullen de mensen van Citroën ongetwijfeld goeddoen. Jarenlang opereerden ze immers onder het strakke regime van Jacques Calvet, de toenmalige topman van het PSA waarvan Peugeot en Citroën deel uitmaken. In diens ogen was ”branding” ondergeschikt aan het uitbuiten van synergievoordelen door gezamenlijke productontwikkeling en het toepassen van elkaars onderdelen. Auto’s als de Citroëns Saxo en Xsara vertoonden dan ook nadrukkelijk overeenkomsten met de Peugeots 106 en 306 waarbij het belangrijkste onderscheid was dat ze door verschillende dealers aan de man gebracht werden.

Met het vertrek van Calvet kwam er een einde aan diens merkenpolitiek en wist Citroën een deel van haar stilistische en technische vrijheid te herwinnen met de C5 en de C3 als zichtbaar resultaat.

De C3 is de zesde loot aan de personenwagenstam van Citroën en valt tussen de Saxo en de Xsara in. De C3 vervangt derhalve geen bestaande Citroën en geldt als een uitbreiding van het bestaande assortiment. De C3 is gebaseerd op een geheel nieuw platform dat in de toekomst als basis zal dienen voor diverse nieuwe Peugeots en Citroënen. Opvallend is dat de C3 zich eerst en vooral onderscheidt door zijn styling, terwijl de auto onderhuids geen opzienbarende technische innovaties herbergt. Citroën heeft niet als vroeger de ambitie om zich met behulp van technologische vindingen in een unieke marktpositie te manoeuvreren. Het merk wil gewoon leuke en praktische auto’s maken op basis van met Peugeot gedeelde techniek en componenten.

Vlot
Het verbaast dan ook niet dat de C3 leverbaar wordt met motoren die hun weg naar diverse Peugeots al gevonden hebben. De basis wordt gevormd door een 44 kW/61 pk leverende 1,1 liter achtkleps viercilinder benzinemotor. Via een 1,4 liter aggregaat dat eveneens in totaal acht kleppen telt, loopt de modellijn door tot de C3 1.6 16V die een 80 kW/110 pk sterke 1,6 liter zestienklepper onder de kap heeft. Dieselaars worden bediend met een 50 kW/70 pk sterke 1,4 liter direct ingespoten common rail turbodieselmotor.

De benzinegestookte 1,4 liter achtklepper zal zonder twijfel de keus van de meeste kopers zijn. Dit aggregaat doet dienst in de beproefde testwagen en is goed voor een maximumvermogen van 54 kW/75 pk bij 5400 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 118 Nm en wordt bij 3300 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht. Met deze krachtbron is de C3 goed bediend, al toont de Fransoos zich minder kwiek dan je eigenlijk zou willen. Voor de acceleratie vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h heeft de C3 13,6 seconden nodig en bij een topsnelheid van 169 km/h is de pijp helemaal leeg. De C3 1.4 is derhalve vlot genoeg om in het hedendaagse verkeer goed te kunnen meekomen, maar komt voor een snelle inhaalactie simpelweg adem tekort.

Dat gemis wordt voor een groot deel goedgemaakt door de rust waarmee de motor bij kruissnelheden zijn rondjes draait. Voluit versnellen heeft echter een schril geluid tot gevolg dat op een hinderlijke wijze de trommelvliezen doet trillen. De C3 1.4 laat verder een keurig verbruik zien. Gemiddeld verstookte de testwagen elke 15,2 kilometer een liter euroloodvrij.

Bochtgedrag
De Citroën C3 is een comfortabele reisgenoot. De auto heeft een modern onderstel waarvan de afstemming eerst en vooral gericht is op een adequate verwerking van allerlei oneffenheden in het wegdek. Dat gaat prima, zolang de conditie van het wegdek niet al te veel te wensen overlaat. Wanneer het onderstel te veel van het goede voor de kiezen krijgt, raakt de C3 wat van slag en gaan stabiliteitsverlies en kabaal hand in hand. Wanneer Citroën voor wat straffere demping had gekozen, zou de auto waarschijnlijk beter in balans blijven zonder dat het weggedrag daar zwaar onder geleden zou hebben.

Bovendien zou een en ander ongetwijfeld het overigens prima bochtgedrag nog een beetje hebben verbeterd. De C3 laat zich verder goed besturen en beschikt over een voortreffelijk te bedienen vijfversnellingsbak die zich kenmerkt door goed gekozen overbrengingsverhoudingen.

De C3 is niet alleen van buiten, maar ook van binnen een leuke auto. Het dashboard is praktisch en logisch ingericht, maar evenmin als de buitenzijde alledaags opgezet. Het geheel kenmerkt zich door prettige ronde vormen en is in verschillende kleurstellingen uitgevoerd. Een ander groot voordeel van de C3 is de voor deze klasse royale leefruimte. Voorin zit je op de lekker grote en goed verstelbare stoelen uitstekend, waarbij vooral de afstand van kruin tot plafond aangenaam verrast. Prettig is de wat hogere zit, wat niet alleen het instappen vergemakkelijkt, maar ook het overzicht ten goede komt.

Kinderpakket
De jongste Citroën bewijst zich verder in praktisch opzicht. Er is een royaal dashboardkastje en onder de voorstoelen zitten handige opberglades. Allerlei handige en aangename zaken kunnen derhalve prima worden opgeborgen. Leuk detail is het zogenaamde optionele kinderpakket dat niet alleen in een elektronisch kinderslot voorziet, maar ook in klaptafeltjes en een extra achteruitkijkspiegel om het kroost op de achterbank in de gaten te kunnen houden.

Over de bagageruimte is eveneens goed nagedacht. Citroën heeft een bagageruimte met een dubbele bodem gemaakt, zodat je de boel naar gelang de vervoersbehoefte kunt indelen. Onder de hoedenplank is 305 liter laadvolume beschikbaar, maar met het neerklappen van de achterbank kan dat tot 1155 liter worden uitgebreid. De achterbank is overigens ook geheel te verwijderen. Dat levert een totaalvolume van 1310 liter op.

Citroën levert de C3 zoals gezegd met een drietal benzinemotoren en een dieselgestookte aandrijfbron. De basis wordt gevormd door de 12.620 euro kostende C3 1.1 Ligne Séduction, die standaard onder meer voorzien is van centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorramen, twee airbags en hoofdairbags. Wie 900 euro meer in de knip heeft, kan een treedje hogerop komen en de Ligne Prestige bestellen. Deze uitvoering voorziet als extra in zaken als abs en elektrisch bedienbare achterramen. Wie de C3 met wat extra spierballen wenst, investeert 750 euro voor de 1,4 liter achtklepper.

Een extra investering van 1300 euro is dan het overwegen waard. De koper krijgt dan de C3 Ligne Ambiance, met airconditioning, elektrisch bedienbare buitenspiegels en hoofdsteunen op de achterbank. Top of the line is de C3 Exclusive die wederom een extra uitgave vergt van 700 euro. Uiteraard staan daar wel ondermeer mistlampen in de voorbumper tegenover.

De C3 1.6 16V Ligne Ambiance is leverbaar vanaf 16.870 euro. Dieselen kan vanaf 17.220 euro in de C3 Ligne Prestige.

Charmes
Citroën heeft met de nieuwe C3 een ontzettend leuke auto in huis. De auto ziet er niet alleen geweldig uit, maar is tegelijkertijd comfortabel en praktisch. Daarnaast doet de C3 het goed bij de vrouwen die in dit segment een zeer belangrijke doelgroep vormen. Citroën heeft hoge verwachtingen van de C3 en gezien de charmes en kwaliteiten van de kittige Fransoos lijken die niet op lucht gebaseerd te zijn.

Met de C3 heeft Citroën overtuigend bewezen dat een leuke auto niet per definitie duur behoeft te zijn. De nieuwe C3 is technisch beschouwd niet de beste auto die er in zijn klasse te koop is. Daarvan zal de auto hoegenaamd geen hinder ondervinden. Door de bank genomen is het gewoon een prima auto. Alles wijst erop dat de C3 een rooskleurige toekomst tegemoet gaat. Waarmee de auto zich inderdaad een waardig opvolger van de 2CV zou tonen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer