Europarlement voor vrijmaking spoor
STRAATSBURG (ANP) - Het Europees Parlement stemt in met vrijmaking van het spoor voor personentreinen. Dat bleek bij een stemming woensdag in Straatsburg.
De liberalisering leidt er waarschijnlijk toe dat er op het Nederlandse net verschillende spoorbedrijven gaan rijden. Veel Nederlandse parlementsleden stemden om die reden tegen. Ze vrezen een chaos: het Nederlandse net is volgens hen te druk en te klein voor verschillende spoorbedrijven die door elkaar rijden.Invoering kan nog lang duren. Het Parlement denkt aan 2008 voor internationale lijnen en 2012 voor binnenlands spoor. De Europese Commissie mikt op 2010 voor beide categorieën. De EU-landen denken aan een veel latere datum, als ze al akkoord gaan met liberalisering.
Het voorstel is bedoeld om het kwakkelende spoorvervoer een handje helpen. „Het spoor kan veel efficiënter. Veel passagiers zijn al overgestapt naar auto’s en vliegtuigen. Die trend moeten we keren”, zei de Duitse christen-democraat Georg Jarzembowski, die het standpunt van het Parlement heeft geformuleerd.
PvdA, CDA en VVD vinden concurrentie op het binnenlandse spoornet te ver gaan. „Vooral op dichtbereden netten kunnen treinen hierdoor gauw vertragen. Concurrentie garandeert geen betere dienstverlening”, zei europarlementslid Corien Wortmann.
Nederland heeft nu een langdurige concessie uitgegeven voor het hoofdspoornet aan de NS. Het spoorbedrijf blijft tot 2015 monopolist op het hoofdspoor. Het parlementsvoorstel biedt wel een clausule om dat zo te houden. Maar Wortmann vreest dat Nederland niet kan voldoen aan de strenge voorwaarden hiervoor.
VVD-europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert rekent nog op verzet van de EU-landen. Vooral Frankrijk ligt dwars, verwacht ze. Voor internationale lijnen zijn CDA en VVD wel voor concurrentie.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is volgens een woordvoerster nooit een groot voorstander van liberalisering van het hoofdrailnet geweest. Dat heeft onder meer te maken met het complexe Nederlandse spoornet.