Economie

Grote belangstelling voor dodehoekstrip

DEN HAAG - Uitvinder Freek Ton uit Dordrecht is een gelukkig mens. Over enkele weken gaat zijn Lexguard, een dodehoekstrip voor vrachtwagens, in productie. De belangstelling voor het waarschuwingssysteem is groot. Intertruck-directeur M. van Eeuwen verwacht er komende jaren „tienduizenden van te verkopen.”

Ad Ermstrang
29 September 2005 10:05Gewijzigd op 14 November 2020 03:00
DEN HAAG – Uitvinder Freek Ton kijkt toe wanneer een meisje voor het Haagse stadhuis de werking van de Lexguard test. De dodehoekstrip voor vrachtwagens gaat over enkele weken in productie. Met zijn idee won Ton vorig jaar de ID NL Jaarprijs voor de Bes
DEN HAAG – Uitvinder Freek Ton kijkt toe wanneer een meisje voor het Haagse stadhuis de werking van de Lexguard test. De dodehoekstrip voor vrachtwagens gaat over enkele weken in productie. Met zijn idee won Ton vorig jaar de ID NL Jaarprijs voor de Bes

De Lexguard is vernoemd naar Lex, het vriendje van een buurmeisje van Ton. De jongen kwam om het leven door een rechts afslaande vrachtwagen. Ieder jaar eisen soortgelijke ongevallen tientallen (jonge) mensenlevens en worden velen voor het leven verminkt, ondanks de invoering van de dodehoekspiegel in 2001. Het liet de uitvinder niet los. „Toen realiseerde ik me pas dat spiegels en camera’s niet voldoende zijn voor een chauffeur, die op veel zaken tegelijk moet letten”, aldus de Dordtenaar.Hij ontwierp de Lexguard, een combinatie van een warmtesensor en een magnetisch veld in een rubberen strip. Als iemand zich binnen een korte afstand van de vrachtwagen in de dode hoek bevindt, klinkt er in de cabine van de chauffeur een signaal en gaat er een licht knipperen. Naarmate de betrokkene, meestal een fietser of een voetganger, dichterbij komt wordt het signaal indringender.

Vorig jaar ontving Ton voor zijn vinding De ID-NL Jaarprijs voor de Beste Uitvinding van het Jaar. In tegenstelling tot veel andere creatieve ideeën wordt de Lexguard al dit jaar werkelijkheid en zelfs op grote schaal geproduceerd. Na de overhandiging van de prijs tijdens de jaarlijkse beurs Holland Innovation benaderde Van Eeuwen de uitvinder. Van Eeuwen is directeur van Intertruck uit Schiedam, een bedrijf dat zich toelegt op de import van onderdelen van truck en bussen. „We houden ons ook sterk bezig met veiligheid en leveren onder meer dodehoekspiegels en camerasystemen. Tons vinding paste precies in onze doelstellingen”, aldus Van Eeuwen.

Een aanbieding van DAF had de uitvinder toen al van de hand geslagen, omdat dat bedrijf de strip exclusief op de eigen trucks wilde toepassen. Ton: „Het is bedoeld voor de algemene veiligheid.” Intertruck kocht het patent van Ton, die het afgelopen jaar bij de praktische aanpassingen betrokken bleef. Van Eeuwen: „De strip is wat dikker gemaakt en we hebben onder allerlei weersomstandigheden heel veel op geluid en andere signalen moeten testen. Ook mag het voor de chauffeur niet te irritant zijn.”

Woensdag nam Ton tijdens een presentatie in het kader van de volgende beurs van Holland Innovation, die op 3 november in Den Haag wordt gehouden, afscheid van zijn geesteskind. De Lexguard wordt vanaf eind oktober geleverd. De belangstelling is zeer groot, meld Van Eeuwen. „Vooral in Nederland, maar ook daarbuiten. Zelfs uit Nieuw-Zeeland hebben we aanvragen voor informatie gehad.”

Zijn bedrijf onderhandelt met fabrikanten en met grote transporteurs. Voor vervoersmaatschappij Connexion wordt een variant voor de bus ontwikkeld. Ook gaat de Lexguard naar de leverancier van vuilniswagens. De strips kosten tussen de 600 en de 1000 euro.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de Lexguard inmiddels opgenomen in het zogenaamde ”Detection around the truck-programma”, waarin onder meer wordt bezien aan welke eisen de vrachtwagens van de toekomst moeten voldoen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer