NS moet afzien van Randstad-heffing
UTRECHT (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen mogen reizen in de Randstad volgend jaar niet duurder maken dan in de rest van het land. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de consumentenorganisaties liggen dwars.
De NS heeft daarom besloten de treinkaartjes vanaf 1 januari 2006 landelijk 3,15 procent in prijs te laten stijgen, bevestigde een woordvoerder vanmorgen. Dat is meer dan de 2,8 procent die de vervoerder eerder in het vooruitzicht stelde, als de Randstad-heffing er niet zou komen. Met de heffing zou een kaartje 1,8 procent in prijs stijgen.Het spoorbedrijf wilde op negen trajecten in de Randstad een enkele reis gemiddeld 10 cent duurder maken dan in bijvoorbeeld Groningen of Limburg. Dat zou volgens de NS eerlijker zijn, omdat in de Randstad veel meer treinen rijden en veel meer mensen daar er gebruik van maken. De gebruiker betaalt, verklaarde de onderneming eerder.
De NS zegt nog in gesprek te zijn met het ministerie en de consumentenclubs, zoals reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond, over de Randstad-heffing. De vervoerder hoopt die in 2007 in te kunnen voeren.
Als het aan Rover ligt, komt dat er echter nooit van. In de Randstad moet reizen met de trein juist worden gestimuleerd, omdat daar sprake is van een „verkeersinfarct”, stelt Rover.
Bovendien is de dienstverlening er volgens Rover veel slechter. „In Groningen kan je in de spits altijd zitten, in de Randstad niet”, zei een woordvoerder.
De uiteindelijke landelijke prijsstijging valt door de inflatie hoger uit dan eerder voorzien, aldus de NS. De vervoerder ging eerst uit van een inflatie van 0,5 procent, maar de raming is op Prinsjesdag verhoogd naar 1 procent.
Een deel hiervan wordt niet aan de klant doorberekend, maar vangt de NS op door in de kosten te snijden. De stijging van de prijzen van de kaartjes is volgens de NS niet voldoende om de hoge energiekosten te compenseren. Rover noemt de tariefsverhoging van 3,15 procent „gematigd.”
De NS verhoogt vanaf volgend jaar een kaartje voor de eerste klas extra in prijs. Naast de tariefsstijging van 3,15 procent wordt zo’n kaartje 1,63 keer duurder dan een tweedeklas kaartje. Dat is nu nog 1,6 keer. De eerste klas wordt volgens de NS steeds luxer en daar moeten reizigers voor betalen.
Reizigers kunnen bovendien straks niet langer vijf treinkaartjes tegelijkertijd met korting kopen. Ouderen, die nu bij aanschaf van een voordeelurenkaart zeven gratis reisdagen krijgen, moeten volgend jaar voor die dagen 2 euro per keer betalen. Scholieren krijgen minder korting, 6 procent in plaats van 9 procent.
Rover vindt dat de NS hiermee juist groepen dupeert die afhankelijk zijn van de trein. „Scholieren gaan geen 50 kilometer fietsen, maar moeten met de trein”, zei de woordvoerder.