Extra miljoenen voor nieuwe biodiesel
Het kabinet zal de komende vijf jaar in totaal 60 miljoen euro extra uittrekken voor de ontwikkeling van nieuwe biobrandstoffen. Dit bedrag komt boven op de 70 miljoen euro voor 2006 om autobestuurders aan de biodiesel en bio–ethanol te krijgen, deelde staatssecretaris Van Geel (Milieu) mee.
„De biobrandstoffen van nu, zoals biodiesel en bio–ethanol, reduceren de CO2–uitstoot met 50 procent ten opzichte van gewone fossiele brandstoffen. Door technologische innovatie kan dat percentage oplopen tot 80 procent", stelde de bewindsman bij de presentatie van de VROM–begroting 2006. Door nu te investeren in die betere, zogenoemde ‘tweede generatie’ biobrandstoffen kan Nederland een belangrijke slag slaan.
De „vijf keer 12 miljoen euro" voor de ontwikkeling van de nieuwe biodiesels wordt betaald uit de aardgasbaten, het zogeheten FES–fonds.
Wat het maatregelenpakket van 70 miljoen euro betreft, dat eerder al uitlekte, is 2006 een „overgangsjaar". Volgend jaar betalen bestuurders aan de pomp geen accijns over het natuurlijke deel van diesel en benzine, waarbij 2 procent biobrandstof is gemengd. Hierdoor kunnen de biodiesels en –benzines, die anders wat duurder zouden zijn, in prijs concurreren met de gewone brandstoffen. Voor welke biobrandstoffen de accijnsregeling precies gaat gelden, zal Van Geel de komende maanden bepalen. Vanaf 2007 is bijmenging van minimaal 2 procent natuurlijke brandstof verplicht.
De staatssecretaris vindt de biobrandstoffen een „slimme zet" om de uitstoot van het broeikasgas koolstofdioxide (CO2) door het verkeer te verminderen. Auto’s op biodiesel rijden schoner en zuiniger. Biobrandstoffen zorgen er ook voor dat Europa minder afhankelijk wordt van de olieproductie. Binnen de Europees Unie is afgesproken dat in 2010 5,75 procent van de brandstoffen natuurlijk zal zijn.
De komende jaren steekt het kabinet veel geld in een beter milieu en vooral een betere luchtkwaliteit. Honderden miljoenen euro’s kan Van Geel besteden om bijvoorbeeld roetfilters in auto’s, bestelbusjes, vrachtwagens en binnenvaartschepen te stimuleren en schonere auto’s voordeliger te maken ten opzichte van de vervuilende wagens.